Mike Johnston :
I'm a Sony Man

Překlad článku Mika Johnstona publikovaného na Luminous Landscape 24.8.2003 . (Originál je zde. )

Víte, jak vzniklo slovo “scuttlebutt”? "Scuttle" je vědro, water-butt bylo místo na velkých lodích, kde řadoví námořníci fasovali pitnou vodu. Postávání okolo vědra byl jediný čas na palubě lodi, kdy si námořníci mohli pokecat bez nebezpečí, že je uslyší jejich důstojníci - jinými slovy, kde mohli říkat, co si opravdu mysleli. Byl to jakýsi předchůdce dnešního postávání okolo automatu na kávu.*

Jak někteří z vás vědí, píši měsíčně sloupek (a rovněž jednou za měsíc nebo za dva také delší článek) do britského časopisu Black & White Photography, mého oblíbeného tištěného magazínu. Právě když toto píšu, redaktorka Black & White Photography a e-přítelkyně Alisa McWhinnie si pluje po Temži, popíjí šampaňské a cpe se zákusky. A asi dostane navíc i dobrou večeři.

O co jde? Přirozeně, Canon představuje digitální Rebel, tedy EOS300D.

Canon kdesi vyhlásil, že 300D je  jeho nejvýznamnější nová zrcadlovka od doby AE-1. Pro ty, kteří to nepamatují: AE-1 byl foťák, který více než všechny ostatní  položil základy moderní Canon Corp. Byla to nejradikálnější elektronická zrcadlovka té doby, a byla navržena - a to zcela kompletně - z hlediska efektivity  výroby. Canon tehdy vyhlásil, že má o ohromujících 300 (!) součástek méně než výlučně mechanické zrcadlovky. Nejnápadnější část, horní stěna AE-1 - na výrobu nejdražší samostatná kovová součást každé zrcadlovky - byla vyrobena z ABS plastu, šikovně pochromovaného, aby vypadal jako kov. První plasťák.


Canon AE-1, asi 1976.
(
Courtesy Canon Camera Museum)

Výsledkem bylo, že AE-1 stála méně než většina tehdejších zrcadlovek, a současně přinášela větší zisk.

Nepřekvapuje, že veřejnost tu věc kupovala. Dohasínající tenisová hvězda, známý knírkatý Australan John Newcombe, vynášel přednosti AE-1 v televizi a tisku. A byla to ještě éra před nástupem kompaktů, takže když jste chtěli dobrý foťák, koupili jste si kinofilmovou zrcadlovku. Měla velmi snadné a příjemné ovládání, a chodila jako hodinky. Mnohé sloužily deset, patnáct nebo dvacet let bez nutnosti servisu; ačkoliv se mohla porouchat jako každá jiná zrcadlovka, byla odolná jako džíp. Nepokouším se hledat nějaká čísla (výzkum je příliš fádní!), ale myslím si, že než se na AE-1 definitivně usadil prach, prodalo se jí okolo pěti až sedmi milionů kusů a stala se nejprodávanějším a také nejziskovějším modelem v historii Canonu a nejprodávanější zrcadlovkou na světě. Jen pár kompaktů, jako třeba Olympus mju, ji předstihlo v počtu vyrobených kusů, ale ne v celkovém zisku.

----------------------------------------------------------------------------------------------

Scuttlebutt

Takže říká-li Canon, že 300D je nejvýznamnější kamera od dob AE-1, vzývá nejsilnější zaklínadlo firmy. A tak, stejně jako všichni ostatní v digitálním království, začal jsem pečlivě hloubat nad 300D a bádat, co to všechno znamená.

Ale víte co? Jako "začínající bručoun" (když jsem tento výraz použil před několika týdny, byl jsem pobaven množstvím e-mailů přátelsky navrhujících, že bych měl raději slovo "začínající" vypustit), tak hrozně mě to zase nezajímá. V průběhu historie fotografie se vyskytovaly vždy dva proudy vývoje: pokrok v kvalitě a vývoj toho, co nazývám "CAC" (CAC = convenience, accessibility, and cost - čili pohodlí, dostupnost a cena). Každý, kdo se někdy podíval na fotografie sklopných aparátů, ví, že vývoj jde především druhou cestou. Myslím, že je úžasné, co vše technika dokáže: umí zaostřovat, přetáčet film a vypočítat vyjasňovací záblesk. Ale když dostanete do rukou ty mosazné čudlíky, zjistíte, že zaostřovat lze perfektně uspokojivě krásným malým knoflíkem, přetočit film na Rolleicordu nepřesahuje schopnosti většiny homo sapiens sapiens, nemluvě o průměrném šimpanzovi, a světlo blesku je stále tvrdé a hnusné, stejně jako když Lewis Hine nechal explodovat přeplněné kbelíky hořčíkového prášku v pokojích v New Yorku (tehdy ještě naštěstí neměly požární čidla). Jsem si jist, že 300D se bude prodávat jako lístky na Superpohár a že hordy fotografů budou oceňovat jeho vysokou kvalitu, lehkost a nízkou cenu. Na tom není nic špatného.


SONY F-828

Ale musím hlásit, osobně jsem byl mohem více zaujat novým Sony F-828. Ze všech digitálních foťáků, které jsem kdy vlastnil, používal, držel nebo jen viděl, Sony F-717 (o němž jsem psal zde) byl až dosud jedinný, který jsem umístil do svého osobního pantheonu oblíbených kamer. Byl šikovný, zábavný, moderní a odlišný.

To poslední slovo je klíčové. Odlišný. EOS 300D je, podle mého, 10D pro masový trh. A co je 10D? Digitální 10S. (Zmlkněte a nekřičte tak.) F-505-707-717-828 je úplně jiná písnička. Vyžaduje zcela odlišný způsob ovládání - a to se mi líbí. Jeho LCD se dá použít jako hledáček, což mi vyhovuje. Optická kvalita jeho obrazu je zachována i při převodu na pixely. A navíc (nemohu si to odpustit) může fotografovat potmě. Je to jen otázka vkusu, vím. Ale koncepce osmimegapixelové Sony F, jejíž objektiv pracuje od ekvivalentních 28 mm (ekvivalentních 38 mm na širokém konci objektivu F-707 pro mě představovalo hlavní nevýhodu F707), plus všechny výhody a originalita původní F-717, plus všechna postupná vylepšení, která Sony udělal od diluvialních dob dřívější F-505, plus LCD preview, a další a další - to jsou moje důvody.

Vánoce blíží a Vánoce přejdou. Digitální žonglování půjde dál a dál a za pár let budeme o 300D mluvit stejně jako dnes o D30. Další AE-1? Nemyslím - tempo změn je dnes daleko rychlejší než tehdy.

Ale přesto, ... kdo ví? Cítím, že ten začínající bručoun se pokládá za Sony-istu. Takže tak.

*Mám to z vynikající nové knihy od Jerry Dennise The Living Great Lakes, což je skvělá kniha, máte--li tento druh knih rádi.

— Mike Johnston

Sdělte mi svůj názor na adresu martin@mry.cz                                                              http://www.37thframe.com/

31.8. doplnil Mike pár poznámek jako reakci na maily , které dostal:

Přirozeně, jak jsem předpokládal, spousta lidí podpořila moje názory a tento aparát, a pár jich bylo dotčeno, že jsem tento vzrušující Canon 300D pomluvil.

Jo, jsem jen člověk, a mám své předsudky stejně jako vy.

Nechte mě uvést jeden malý poznatek - myslím, že bychom si všichni měli čas od času připomenout, že tato diskuse není ani džihád, ani křížová výprava. Mluvíme-li o digitálech, stále přece mluvíme o fotoaparátech. Pamatujete ještě fotografii? To cosi, co společně máme jako koníčka, tvořivé umění nebo způsob obživy? Digitální aparát, který si koupíte dnes nebo zítra, nedefinuje vaší člověčí prestiž a jestliže si nekoupíte ten pravý, váš pes vás nepřestane milovat. Takže jestliže napíšu něco, co vás naštve, prostě změňte kanál. Mě to prostě baví.

Zpět k tématu. Je pravda, že 300D otvírá nové obzory pro digitální zrcadlovky. To je jeden způsob, jak se na ni dívat. Ten druhý je, že nenabízí o moc víc než "černý anděl" (firemní kódové jméno pro Sony F-828).

300D má 6 MP. Fajn, a Sony má 8 MP. Jistě, počet pixelů není všechno.

"Nízká" cena 300D je včetně objektivu. Je překvapivé, že "nízký" je tak relativní pojem. Ovšem cena Sony zahrnuje objektiv rovněž.

Canon má CMOS sensor. Fajn, ale Sony má nový čtyřbarevný sensor. Kolik třešní, tolik višní (v originále You say po-tah-toe, I say po-tay-toe. ). Dokud testy komerčních kusů jasně neprokáží, že jeden je lepší než druhý - a předpokládám, že se tak stane - nechám si svoje soudy pro sebe. Různé cesty ke stejnému cíli.

Sensor u Canonu je větší. Větší sensor znamená obvykle lepší obrazovou kvalitu. Bod pro Canon.

LCD display Sony lze použít jako hledáček. U Canonu, jako u všech digitálních zrcadlovek, slouží jen k prohlížení po záznamu. Bod pro Sony.

A teď už zastánci 300D kříčí, a co výměnné objektivy! On ignoruje to nejdůležitěší!

Opravdu je to tak? Uvědomte si, že 300D je prostě 300. Většina Canonů 300 je prodávána se základním zoomem a nic jiného obvykle jeho majitelé nikdy nekoupí. S digitálním 300D můžete klidně používat váš 15 mm objektiv, nebo tilt-shift, nebo třeba 300/2,8 USM...    ...za předpokladu, že si můžete dovolit tyto objektivy, proč si z nějakého důvodu nemůžet připlatit 500 dolarů a koupit 10D? To je ono. Mě se zdá, že možnost připojit k 300D dlouhý objektiv je pro většinu lidí pouze abstraktní argument. A u Sony nedochází k zaprášení sensoru, Sonyho Zeissův objektiv je mnohem světelnější než nový objektiv pro 300D. To všechno nemusí být rozhodující, neboť vše záleží na individuálních preferencích a zálibách. Mnohostrannost výměnných objektivů nebo pohodlí kompaktního těla? Trochu větší počet pixelů nebo (pravděpodobně) nižší šum při vysokém ISO? Dlouhé tele nebo světelnější objektiv? Jistě to neznamená, že Canon vyřešil digitální technologii vyhovující všem.

Samozřejmě dobré na obou těchto fascinujících nových aparátech je, že asi dělají dobré snímky, jejíž kvalita byla před deseti lety jen snem, a za ceny, které byly tehdy nepředstavitelné. Což  je ještě lepší.


Fotogalerie

Názory jiných

Links

Slovník

CV

Články a překlady


e-mail               home

zCopyright (c) Martin Rybák 2003