Reakční doba fotoaparátu (update 2023)
zpět
Jak
rychle dokážete stisknout spoušť a jak rychle potom foťák zareaguje by mělo
zajímat především sportovní fotografy. Se svojí vlastní reakční dobou toho fotograf asi moc
nenadělá, ale co zpoždění, které vnese fotoaparát? Něco ukazuje jednoduchý test. Update: To bylo v roce 2006. Mezitím technika opět poskočila a dost zásadně. Kompakty jsou zapomenuty, nastoupily mobily.
Člověk není robot. Reaguje vždy s
jistým zpožděním, které je překvapivě dlouhé. Při autonehodách se počítá s
reakční dobou okolo jedné sekundy. Za tuto dobu sprinter uběhne deset metrů. Ale
ani špičkoví sportovci nemají reakční dobu o moc kratší než 0,2 sekundy.
Když můžete předvídat průběh akce (to je třeba případ hokejových brankářů),
dostanete se někam k desetině sekundy a to je také limit pro fotografa, který
sleduje děj v hledáčku - ta desetina sekundy je zpoždění od okamžiku, kdy spoušť
stisknout chcete, do chvíle, kdy ji skutečně zmáčknete. Pak už to je na
vašem aparátu, jak rychle zareaguje.
Malá vsuvka: To platí
za předpokladu, že fotografovaný sport dobře znáte a dokážete předvídat průběh akce. V takovém případě se dokážete docela dobře trefit do správného okamžiku, protože mačkáte spoušť v předstihu. V
autě někdy automaticky brzdíte ještě dříve, než vám chodec skočí do silnice. Dnešní
LCD navíc dovolují ihned zkontrolovat záběr a tak můžete svůj timing okamžitě korigovat . To
je ohromný přínos proti minulosti, kdy se muselo čekat na vyvolání filmu. Další alternativou je brutální síla - fotit v kulometném režimu. Proto profíci platí velké peníze za aparáty, které dokáží
10 i více
snímků za vteřinu a ještě přitom stačí doostřovat. Ale ani taková
kadence
nemusí být dostatečná. Jen pro ilustraci: sprinter potřebuje na 100
m udělat asi 30 kroků, takže při 10 obr./s (což je max.
kadence staršího Nikonu D500), vychází na jeden krok asi tři snímky. Další
zlepšení přinášejí bezzrcadlovky, dosahující nezřídka více než 20
obr./s. EVF* zatím mají řadu nevýhod a pouze u nejdražších profimodelů
mohou konkurovat zrcadlovkám , jejich další vývoj je však rychlý a
nejspíš nezadržitelný.
* - Electronic ViewFinder
Kompakty
Kompaktem
myslím
digitální "krabičku na mýdlo", kterou dnes už nahradil
mobilní telefon. Kompakty a smartphony obvykle
zaostřují na základě vyhodnocení kontrastu, což je mnohem pomalejší než
pomocí fázové detekce, kterou jsou vybabeny zrcadlovky.
Aktualizace
- Nikon svým kompaktním
modelem řady 1 přinesl do této kategorie výrazné zlepšení, neboť dokázal integrovat ostření pomocí fázové detekce přímo na
snímací čip. Se zpožděním několika let začali i ostatní výrobci tuto
technologii používat, a dnes je prakticky ve všech aparátech typu mirrorless (ML).
Test
byl uspořádán jednoduše:
fotografoval jsem rotující kotouč gramofonu s bílým terčíkem a
spoušť jsem se snažil mačkat přesně v okamžiku, kdy bod míjel přenosku (t = 0 s).
Výsledky (vždy průměr z několik snímků)
jsou na obrázcích (pokud to nevíte, tak LP desky mají cca 33
ot/min).
(Použito: kompakt Canon S95 a Nikony V1, D200)
|
Nejhorší případ: Spoušť jsem stiskl při průchodu okolo
přenosky podle LCD. Aparát nejprve zaostřil a potom teprve exponoval.
Zpoždění činilo tragických 1,1 sekundy |
|
Teď už je to lepší: nejprve jsem spoušť namáčkl, počkal
na potvrzení zaostření a potom podle displeje exponoval, jakmile bod prošel
okolo přenosky. Zpoždění okolo 0,4 s je však stále mimo meze
použitelnosti při snímání dynamických akcí.
Poznámka: Jsem si vědom nepřesnosti údajů - zahrnují totiž
i moji reakční dobu, která však je celkem krátká (doufám), protože dopředu vidím, kdy
bod přenosku mine. Odhaduji, že toto zpoždění vlivem "lidského faktoru" bude
kratší než desetina sekundy (při použití předblesků, které vysílá Nikon, jak
bude dále ukázáno, je totiž vidět v hledáčku, kdy byla spoušť skutečna aktivována). |
|
stejná situace jako v předešlém případě, ale s
jednou změnou: místo sledování obrazu na displeji jsem se díval přímo na
gramofon. Reakční doba se zkrátila o 100 ms. Prokazuje se tak známá
skutečnost, že displej nikdy neukazuje aktuální situaci před objektivem,
ale proti optickým hledáčkům vnáší další zpoždění. Situace je o to horší, že
toto zpoždění závisí na úrovni osvětlení: je-li málo světla, aparát volí delší
dobu, po kterou střádá fotony. To,
co u kompaktů tolik nevadí, resp. se předpokládá, že je v této třídě
běžné, představuje fatální problém u nově nastupujcí kategorie
přístrojů s EVF*, tedy přístrojů s výměnnými objektivy, relativně
velkými čipy (formát APS- C* nebo MFT*) a elektronickými hledáčky, které
leží v cenové hladině zrcadlovek nižší střední třídy (dnes se nazývají
také "mirrorless" - další příklad, jak doplést názvosloví a
marketingově charakterizovat výrobek něčím, co mu chybí). Update:
EVF se neustále zdokonalují. Zvyšuje se nejen rozlišení, ale také
opakovací frekvence zobrazení a rychlost autofokusu. Parametrů
profesinálních Nikonů či Canonů však ještě nedosahují, i když třeba
produkují více snímků za sekundu. Střední třída ML aparátů, např. Nikon
Z6, je dle mých zkušeností pro sportovní fotografii stále nevyhovující
- v hledáčku je obraz časově posunutý a i když snímková frekvence 12
obr./s se zdá vysoká, nevidíte, co bude ve skutečnosti na fotce.Teprve
těla profi třídy (a ceny), jako Nikon Z9, snad z hlediska hledáčku
vyhovují .
* EVF = electronic view finder (elektronický hledáček), APC = velikost
snímače činí polovinu plochy políčka kinofilmu (tj. DX dle značení Nikon),
MFT = micro four thirds je specifikace velikosti čipu, která činí čtvrtinu
plochy kinofilmu, DSLR znamená digitální zrcadlovku.
|
Vvýsledky jsou pro kompaktní aparáty docela typické. Pokud
chcete fotografovat sport, své po čertech neposedné děti nebo třeba jen maškarní
bál, poskytne vám i ta nejlevnější zrcadlovka mnohem lepší službu než
sebelepší kompakt nebo aparát s elektronickým hledáčkem.Ovšem zrcadlovku
do kapsy nestrčíte. Update - Nikon V1 Zde je třeba se zmínit o třídě přístrojů s elektronickým hledáčkem. Zkušenost s Nikonem V1 by se dala shrnout následovně: - Rychlost
ostření s využitím fázové detekce je výrazně vyšší než u jiných
kompaktů. S ohledem na vyšší hloubku ostrosti (čip má crop faktor 2,8x)
je ostření i dostatečně přesné.
- Snímací
frekvence dosahuje 30 obr./s je více než vysoká, ale to už nedokáže
doostřovat. Nikon V2 umí dokonce 60 obr./s, čehož jsem využil při
fotografování baseballu, několikrát se mi podařilo zachytit
okamžik zásahu míčku pálkou.
Nikon
svoji řadou 1 poněkud předběhl dobu a jejich výrobu předčasně ukončil.
Dnes malé snímače 1" používá více výrobců do vyšších řad kompaktů.
A co zrcadlovky?
Provedl jsem stejnou zkoušku se zrcadlovkou. Konkrétně šlo o
Nikon D200 Nejedná se sice o špičkový profi model (byl uveden na trh koncem 2005, jedná se o poloprofi přístroj),
ale umí 5 obr./s a určitě patří mezi rychlé aparáty. Snímky byly
pořízeny stejně jako v předešlém případě, ale s bleskem. Zaostření bylo
manuální stejně jako nastavení expozice. Blesk exponoval na druhou
lamelu, jak je při focení sportu obvyklé - to znamená jisté přídavné
zpoždění cca 10 milisekund (což je rozhodně méně, než dokáži při
tomto primitivním uspořádání změřit).
|
První
test: blesk byl nastaven do režimu Comander pro řízení a odpálení
vzdálených blesků bezdrátově systémem Nikon CLS. Zpoždění činilo cca
270 milisekund. Blesk totiž před vlastní expozicí komunikuje s ostatními
blesky pomocí krátkých předblesků, které jsou viditelné v hledáčku. Lze
tedy odhadnout, kolik činila moje vlastní reakční doba. (Odhaduji to
tak na 60 ms, jak kdy. Proto také nejsou výsledky příliš přesné.) Musím
říct, že zpoždění způsobené vlivem komunikace mezi blesky mě
překvapilo, je docela dlouhé, přestože jsem měl jsem zapnuto
ovládání pouze jednoho externího blesku. |
|
Druhý test: blesk byl přepnut do režimu iTTL. Při něm
je činný pouze blesk na aparátu, který sice vysílá rovněž sérii předblesků, aby
určil správně expozici, ale nečeká na odezvu externích blesků. Zpoždění se
podstatně zkrátilo - na dvě desetiny sekundy. |
|
Třetí test: plně manuální ovládání fotoaparátu i blesku: Zpoždění se
dále zkrátilo. Desetina sekundy sice není málo, ale velký díl zabere
vlastní reakce fotografa, přičemž výrobce udává zpoždění aparátu okolo 60 ms. |
Poznámka
Na
rychlosti odezvy se kromě zpoždění závěrky (včetně sklápění zrcátka)
vliv i řada dalších úkonů, který dnešní aparáty provádějí, např.
vyhodnocení zaostření, změření expozice, vyvážení bílé a pohyb
objektivu při ostření. U mirrorless k tomu ještě přispívá
rychlost vyčítání snímače (funkce elektronické závěrky). Tyto vlivy zde
nejsou zahrnuté, vhodným nastavením se však dají optimalizovat, obvykle za cenu snížení komfortu a automatiky ovládání.
Závěry
-
Přestože kompaktní přístroje hodně pokročily, pro dynamické
snímky jsou nevhodné. Nezbývá, než se dál tahat s těžkou
zrcadlovkou.
-
To platí i pro levnější aparáty s
elektronickými hledáčky (zatím, vývoj je v této oblasti rychlý).
A nemusí jít jen o snímky sportu: zachytit třeba řečníka na svatbě
právě v okamžiku, když dělá pauzu, je s takovým přístrojem obtížné, je
nutno dělat rychlou sekvenci snímků.
-
Když zrcadlovku, tak co nejlepší. Nemusí být
nejdražší: starší profesionální model koupený levně z druhé ruky
bude po stránce rychlosti ostření a snímání výkonnější, a tedy pro
focení sportu vhodnější, než nejnovější foťák za tutéž cenu. (To ale
neplatí o obrazové kvalitě - novější modely i v amatérské řadě mohou
mít nižší šum a vyšší citlivost než jen pár let staré modely. Počet
megapixelů (který je obvykle také vyšší) přitom nehraje
podstatnou roli, tedy pokud nechcete tvořit fotky na dvoustranu Sports
Ilustrated.)
-
5 snímků za sekundu platilo v éře filmu za vysokou rychlost
snímání, ale pro sport to je pouze použitelné minimum. Ostatně ani 10
snímků za sekundu v některých druzích sportu nemusí stačit. Lepší je spolehnout
se na zachycení vrcholného okamžiku jedním snímkem, popř. motorem pokrýt až
následné dokončení akce.
-
K docílení maximální rychlosti reakce aparátu je lepší fotografovat v
manuálním režimu měření expozice a vyvážení bílé. Spoušť je samozřejmě třeba přepnout do
priority exponování (release priority u Nikonu), autofokus ovládat nezávisle na
spoušti.
-
Při použití blesku použít manuální nastavení blesku.
Mimochodem, při nastavení blesku na nižší výkon můžete blesk použít i
při kontinuálním snímání vysokou kadencí, přirozeně s omezeným počtem
snímků.
-
Pokud se nechcete vzdát (velké) výhody TTL řízení blesků
popř. dálkového odpalování v commander mode, je třeba předem dálkově nastavit
bleskyzkušebním snímkem a jejich nastavení uzamknout (Nikon řeší pomocí funkce FV Lock).
-
Uvědomte se, že dříve pracovali profesionálové s horšími
aparáty, než dnes mají sváteční fotografové, a přesto přinášeli skvělé záběry.
Technika není všechno, věci jen usnadňuje.
-
A mimochodem, výše uvedená zkouška může být užitečná
i jako trénink na suchu. Zkuste docílit toho, abyste zachytili okamžik
průchodu okolo přenosky bez zpoždění - naučte se, jak velký předstih
musíte používat se svým fotoaparátem a svou reakční dobou.
zpět
nahoru
|