Mike Johnston :
Použití kinofilmových objektivů

Článek Mika Johnstona USES AND APPLICATIONS OF 35mm LENSES publikovaný na Luminous Landscape v srpnu 2004.

Poznámka: Jeho článek mě trochu zaskočil, protože jsem chystal něco podobného. Nakonec  jsem alespoň svůj koncept přepracoval  a doplnil do formy komentářů k Mikovu článku. Dostanete se na ně, kliknete-li na šipku, a celý  je tady.

Rybí oko:

Není známo jiné použití než ilustrativní fotografie do příruček o efektu rybího oka.

Superširokoúhlé rektilineární objektivy s ohniskem kratším než 19mm:

Někdy fotky interiérů. Také užívané nadšenci zkoušejícími, jestli s tím jde něco vyfotit.

Superširokoúhlé (19, 20, 21 nebo 24mm):

Jeden ze čtyř nebo pěti objektivů důležitých pro profíky, široce užívaný uměleckými fotografy i amatéry. Pro krajiny, interiéry, pouliční scény, skupinky. Také kupován znuděnými amatéry jako další toužebná věc. Nehledě na všudypřítomnost tohoto ohniska, málo fotografů je dost zkušených nebo vizuálně vyspělých k efektivnímu používání takového objektivu. Těch, kteří jej vlastní, je mnohem více než těch, co ho umí využít. Nahlédněte do knih Briana Bowerse o Leice na vzácné příklady od krajináře, který to s 21 mm opravdu umí.

Širokoúhlé zoomy (od 20mm nebo méně):

Vhodné pro fotografy, kteří raději táhnou jeden těžký objektiv místo tří lehkých, nebo pro toho, který je váben reflexy. Druhý důležitý objektiv profesionálů, kteří nejsou nadšenci širokoúhlé optiky (takové výjimky existují). Někdy jej profesionálové používají spolu se světelným zoomem 80-200 mm jako jediné dva objektivy.

Širokoúhlé :

Dnes, kdy je 24 mm často nahrazován 20 mm a 35 mm se stává spíše normálním ohniskem, patří do této kategorie pouze objektiv f=28 mm. Je užitečný jako univerzální objektiv pro pouliční reportáže, uměleckou fotografii, portréty v přirozeném prostředí, když se vyžaduje "širokoúhlý" efekt. Rovněž jako doplněk k normálnímu objektivu 50 mm, a také náhrada ultraširokoúhlého objektivu, pokud jej nevlastníte.

Shift objektivy:

Architektura. Ke zkorigování sbíhání způsobenému perspektivou.

Totéž, ale s naklápěním:

Stejné jako předešlý, plus krajiny s tunami popředí a pro fotografie stolů plných jídla.

Universální zoomy 28-200mm:

Pro nekvalitní momentky. Také skvělé pro vyfocení 5 filmů do roka. Univerzální = nehodící se k ničemu.

Širokoúhlé základní objektivy (35mm):

Alternativa základního objektivu. Velmi často je nahrazován zoomem. Nejsnadnější ohnisko pro fotografování. Nejvhodnější objektiv pro Leicy.

Podle dnešních standardů sice nejde o čistě širokoúhlý objektiv,  ale spíše o alternativu základního objektivu.
 Leica M6, 35mm pre-ASPH., Ilford XP-2.

“Placky” typu Tessar, obvykle 45mm:

Dobré k odlehčení břemena těm fotografům, kteří by jinak zrcadlovku vůbec nenosili.

Normální/základní (50mm):

Užitečné pro dělání fotografií, pokud máte hroší kůži. Je-li používán pouze tento objektiv, jde o typickou "žíněnou košili" pro vlastní sebeukázňování. Divné je, že ve zkušených rukách rukách může dělat dojem krátkého teleobjektivu nebo slabého širokoúhlého objektivu. Podle jednoho experta z dálného východu poskytuje méně použitelných fotek než 35 mm objektiv, ale zato vyšší podíl skvělých záběrů. Druhý nejlepší objektiv pro Leicu.

Základní 55–58mm:

Dokazuje, že váš foťák je skutečně velmi, velmi starý.

Macro/microobjektivy:

Kytky, brouci, oční panenky,řasy, drobnosti a maličkosti. Rosou pokryté pavučiny, ledové květy na oknech. Skvělý objektiv pro amatéry, neboť makro fotí pouze šťastní zanícenci. Také často využívaný fotografickými mágy, kteří milují testování objektivů.

Supersvětelné objektivy (ƒ/1, ƒ/1.2):

Užívané lidmi, kteří milují minimální hloubku ostrosti nebo kteří si na ni stěžují. Rovněž, především v případě použití asférických elementů, efektivní prostředek na odsátí peněz vcelku bez užitku .

Standardní zoomy (35-70mm, 28-105mm, 35-135mm, etc.):

Používají se pro focení za jasného světla, obvykle momentky, krajiny, auta, turistické fotky, polonahé ženy, podexponované fotky a fotky zabité nekontrolovaným použitím vestavěného blesku. Někdy jako prostředek k potlačení vyměnitelnosti objektivu u foťáků s výměnným objektivem.

Světelné střední zoomy:

Pro profíky představují denní chléb. Amatéři je často nechávají raději doma, aby se s nimi nemuseli vláčet celý den. Ačkoliv jsou velmi těžké, velké a drahé, mohou být skoro tak dobré jako levný pevný objektiv příslušného ohniska. Rovněž vhodné pro zvýšení sebevědomí jak amatéra, tak jeho modelu.

Krátké tele (75, 77, 80, 85, 90, 100, 105mm):

Portréty, sevřené kompozice, krajiny, móda a krásné ženy. Ve zkušených rukách užitečný obecně pro uměleckou a reportážní fotografii. Má zásadní význam.

135mm teleobjektiv:

Málokdo jej má a málo se i používá. Byl standardním teleobjektivem v době dálkoměrných fotoaparátů (Leica), protože představoval nejdelší použitelné ohnisko. Nyní zakrnělý, asi jako mužské bradavky.

Světelné teleobjektivy 180mm nebo 200mm:

Nejdelší objektivy pro použití ve fotožurnalismu. Sport, móda, automobily a sledování v detektivních filmech.

Málosvětelné teleobjektivy 180mm nebo 200mm:

Lehounké a pohodlně se nosí. Mohou tvořit specifický "image", například že fotograf je chudý.

Standardní telezoom (70 nebo 80 až  180, 200,  210):

Ať už světelné nebo ne, jsou nepostradatelné pro většinu amatérů i profíků. Použití pro všechny druhy témat - sport, portrét, móda, reportáž,. příroda, krajiny. Pokrývá celý rozsah teleobjektivů, který fotograf kdy potřebuje, alespoň pokud nemá strašné nutkání fotit ptáky.

IS (Canon) or VR (Nikon) standardní telezoom:

Totéž co předešlý typ, ale pro fotografy, kteří pijí příliš mnoho kávy nebo jsou rozklepaní.

Světelný  300mm:

Móda, katalogy, závodiště, sporty, příroda, letecké show. Důležitý pro profíky a fotografy zvířat. Zbytečný pro amatéry s výjimkou kradmého focení tváří v davu nebo dravců. Stavovský symbol. Co se módy týká, vypadá skvěle v kombinaci s fotovestou.

Super-telezoom (do 300mm nebo více):

Pro volbu záběru na omezeném stanovišti. Nahrazuje několik těžkých pevných objektivů. Někdy používán amatéry, kteří se obávají, že nemají pokryty všechny ohniskové délky.

400mm:

Šelmy, sport, ptáci. Krajiny, pokud jste cvok. Rovněž vhodné k fotografování fotbalu, pokud chcete, aby fotka neukazovala, o co jde.

500mm:

Šelmy a ptáci. Praní peněz: muže být zakoupen a prodán za účelem uklidnění manželky při pochybných vydáních: "Ale je jsem přece prodal jeden z mých objektivů, abych na to měl, drahoušku, fakt."

600mm:

Šelmy.

1200mm:

Užití není známo.

— Mike Johnston

 


Fotogalerie

Názory jiných

Links

Slovník

CV

Články a překlady


e-mail               home

Copyright (c) Martin Rybák 2004