Objektivy a jejich použití
Když jsem si přečetl článek Mika
Johnstona
USES AND
APPLICATIONS OF 35mm LENSES publikovaný na
Luminous Landscape v srpnu 2004,
byl jsem poněkud překvapený, protože podobný (no, určitě méně vtipný) text jsem už
delší dobu chystal a Mike mě předběhl. Na druhé straně mě potěšilo, že jsme se v
mnohém shodli. Proto jsem svůj původní text poněkud přepracoval a zbyl z něj
vlastně úvod, který je určen nováčkům a vlastní text dostal formu poznámek k
Mikovu článku.
Šipky odkazují na příslušné místo původního textu M.J.
UPDATE
Nástup digitální techniky je již za námi a technické parametry
mají opět své standardy. Počáteční období fascinace novou technikou již pominulo a byly
vyvráceny mnohé mylné představy, vyplývající z nepochopení nových pojmů a
odlišností od zaběhnutých "filmových" schémat. S novým formátem snímačů,
vyznačujících se crop-faktorem 1,5x (podle NIkonu DX formát) přišly na
trh i nové objektivy. Objevily se - tak jako za dob filmů - setové objektivy
nejlevnéjší kategorie, profesionální světelné objektivy i poloprofesionální
"prosumer" výrobky. Překvapilo mě, jak kvalitní - myslím opticky - tyto nové
objektivy jsou, a to i v případě, že se nejedná o profi třídu. Očekával jsem, že
starší typy, samy o sobě považované za špičkové kusy, svoji kvalitu potvrdí i na
digitálních tělech, zejména když je snímač menší a okrajová část se neuplatní. U
toho ovšem nezůstalo, v profi třídě opět kraluje původní kinofilmový rozměr
snímače.
Počet
megapixelů ovšem dramaticky narostl a ze starších objektivů už rozlišení snímačů
vyhovují jen ty nejkvalitnější kusy. Na trh přišly přirozeně nové modely, které
překonávají staré konstrukce (a jsou rovněž větší, těžší a dražší). Možná je to tím,
že je kladen větší důraz na rozlišení, protože kontrast lze dohnat elektronicky,
stejně jako je možno korigovat chromatickou vadu, nevím. V každém případě lze
čekat v této oblasti další vývoj, především s ohledem na podstatně vyšší
rozlišení full-frame sensorů, které výrazně předčí rozlišovací schopnost
filmů a tím vyvolá potřebu o řád lepší optiky. Obnovu lze sledovat už nyní -
nový ultraširoký zoom 14-24mm Nikonu například. Rovněž nové tilt/shift objektivy
jednoznačně signalizují průnik FX formátu do oblastí, dříve vyhrazené
velkoformátovým přístrojům, za celkem příznivých podmínek ve srovnání s cenou
digitálních stěn. V menší míře se týká extrémně drahých dlouhých světelných
objektivů, jejichž vysoká optická kvalita zatím digitálním požadavkům
celkem vyhovuje.
Dalším charakteristickým
rysem je nástup stabilizovaných objektivů. Jejich použití podle mého názoru vede
- kromě samotného faktu snížení rizika máznutých snímků - ke snížení kvality fotek svátečních fotografů. Mám na mysli setové
objektivy, které jsou samy o sobě málo světelné a k dosažení slušné technické
kvality snímku je třeba ještě přiclonit. Mohou tedy sice udělat snímky, které by
jinak technicky nezvládli, ale díky velké hloubce ostrosti jsou takové obrázky
plné kompozičních potíží. Běžný světelný objektiv a popř. stativ by jim
prokázaly lepší službu. Totéž se projevuje ještě výrazněji u formátů menších
(4/3) nebo dokonce u kompaktů, které se z tohoto důvodu pro vážnější práci
příliš nehodí.
Poznámka: Netroufám si odhadnout, jak se bude vyvíjet
technika v budoucnosti. Otázkou totiž je, zda se udrží dnešní dělení na
full-frame, APS formát, 4/3 a miniaturní čipy kompaktů. Osobně si myslím, že
full-frame nahradí dřivější třídu středoformátových přístrojů a snímače s
crop-faktorem 1,5x převezmou úlohu kinofilmu. Vymizí zrcadlovky formátu 4/3 a
převládne m4/3 nebo APS s elektronickými hledáčky.
Orientovat se v současné nabídce objektivů
pro zrcadlovky
není zrovna jednoduché. Stačí se podívat třeba do nabídky některého
internetového obchodu nebo například na eBay. Je to něco podobného jako na
současném trhu automobilů - taky spousta výrobců, modelů a variant vybavení. Ale
tak jako u aut, i pro objektivy lze najít výrobce renomované a výrobce s pověstí
spíše nevalnou a i renomované firmy dodávají na trh produkty pro méně náročné či
méně movité amatéry.
Nejjednodušší je orientace podle ceny
objektivů.
Neviditelná ruka trhu pracuje celkem spolehlivě a platí, že za více peněz více
muziky. Srovnatelné výrobky od srovnatelných výrobců mají v průměru obdobnou
kvalitu optiky a liší se v detailech, i když často důležitých. Fotografické
weby sice zveřejňují neustále testy objektivů, v nichž i levné výrobky bývají
hodnoceny množstvím hvězdiček. Zapomeňte na takové testy, anebo si přečtěte, kdo
zde časopisech inzeruje. Uvědomte si také, že profesionálové mají diametrálně
odlišné požadavky od amatérů (a od autorů testů).
Pokud narazíte na termín
"kresebnost", vězte, že čtete pěkný blábol. Udělat
dobře a objektivně test objektivu totiž není vůbec jednoduché. Zatímco film byl
poměrně standardní, u digitálů se uplatňuje ve značné míře i vliv antialiasing
filtru, rozlišení snímače, způsob zpracování raw souborů, doostření
(ignorujte takový test, který vychází jen z JPG souborů) a zejména přesnost
zaostření. A to nemluvím o indiviuálních rozdílech v kvalitě jednotlivých kusů,
která s přechodem k čínským manufakturám začíná kolísat i u renomovaných značek.
Jak
se v tom orientovat
V záplavě objektivů se lze orientovat
podle několika hledisek. Triviální je rozdělení podle bajonetu. Dále existují
různí výrobci a ti mají ještě rozdílné řady objektivů. A konečně lze dělit
objektivy podle jejich parametrů, např. podle ohniskové vzdálenosti jako Mike ve svém článku.
Začněme výrobci. Tam je to jednoduché.
První liga jsou značkoví producenti Canon - Nikon - Sony a Pentax. Dobře,
ještě Leitz a Zeiss, ale ty skoro nikdo nekupuje, protože na ně nemá. Druhá liga
jsou Sigma, Tamron a Tokina. No a třetí liga jsou ti zbylí - Cosina, Exacta,
Vivitar, Voigtlaender a pár dalších. Značkové firmy přirozeně dělají objektivy
pouze s vlastním bajonetem, ty ostatní naopak s bajonety oněch čtyř značek.
Zbývá objasnit dvě věci. Proč zrovna Sigma, Tamron a Tokina jsou výš nežli ostatní
tzv. třetí výrobci, a jestli je jejich kvalita srovnatelná se značkovými
objektivy.
Odpověď na první otázku je vcelku jasná:
tyto tři firmy na rozdíl od třetí ligy vyrábějí kompletní sortiment objektivů,
jejich kvalita je srovnatelná se značkovými výrobky, mají vlastní vývoj a
nabízejí i výrobky na profi úrovni. Ti ostatní se snaží prodat zboží na úrovni
supermarketů masovým spotřebitelům, kteří skutečnou kvalitu nepoznají a ani nepotřebují, neboť
jejich cílem jsou obvykle fotografie do alb nebo k prohlížení na počítači.
Odpověď na druhou otázku je
poněkud složitější, podívejme se proto nejprve na rozdílné třídy
objektivů. Je zajímavé, že hlavní výrobci Canon a Nikon nabízejí z
hlediska trhu shodné výrobky (i když technické detaily jsou rozdílné a
vcelku i filosofie obou těchto lídrů trhu, jak dokládají nekonečné
diskuse na internetu). Např. řada modelů Nikon: D3x - odolný
spolehlivý profimodel s vysokým počtem megapixlů, samozřejmě full-frame
senzor, D3s - rychlý profimodel optimalizovaný pro focení sportu při
nízkém osvětlení, D700 - fullframe, odlehčený, ale dostatečně odolný a
rychlý model pro profesionály (ideální pro svatební fotografii) a
náročné amatéry, D300 - shodný s D700, ale s menším sensorem určených
náročným amaterům, D90 - vyšší amatérský model, D5000 a D3100 jsou
nejnižší členy modelové řady (platí na začátku roku 2011, očekává se
nástup nových modelů, např. D7000). U Canonu je to navlast stejné
- řada EOSů 1Ds, 1D, 5D jsou full frame, následují modely řady s menším
sensorem. S objektivy je to podobné. V zásadě existují čtyři kategorie:
profesionální objektivy, objektivy pro náročné amatéry, setové
objektivy pro masovou spotřebu a čtvrtou kategorií jsou speciality -
rybí oka, tilt/shift a tak. Ovšem ne každý druh objektivu se vyrábí v
těchto třech provedeních - záleží na požadavcích trhu.
Profi objektivy
se někdy poznají už podle označení a různých barevných kroužků -
např. Canon je značí písmenem L, Minolta G, Sigma EX apod. Další znaky:
optika je vesměs vynikající, bez zjevných kompromisů, mechanické
provedení robustní, utěsněné proti vodě a prachu, obvykle kovové. U
zoomů je pravidlem světelnost konstantní v celém rozsahu ohnisek.
Používají se nízkodisperzní skla a ostatní technické vymoženosti -
ultrazvukové motory, plovoucí členy aj. Jejich nevýhodou ovšem je to,
že jsou těžké, velké a drahé. Patří sem všechny světelné zoomy,
extrémní teleobjektivy, superširokoúhlé objektivy a světelné portrétní
objektivy. Rovněž většina dobrých objektivů s manuálním ostřením (které
dnes z hlavních výrobců zrcadlovek vyrábí jen Nikon, Zeiss
také začíná dodávat pro Nikon a Canon) patří do této kategorie.
Objektivy pro náročné amatéry
(tzv. prosumer class) se od
profi třídy liší ve dvou hlavních znacích: především jsou mechanicky méně
robustní, větší je podíl plastů. Mají často nižší světelnost, zoomy obvykle
mění světelnost s ohniskovou vzdáleností. Jejich optická konstrukce je ovšem
obvykle také vynikající a dosahované parametry snesou v konečném výsledku obvykle srovnání s profitřídou nebo jsou jen
nepodstatně horší.
Pokud např. fotografujete krajinu, není nižší světelnost nebo menší pohotovost
pevných skel na závadu a není důvod vydávat peníze za drahé (a těžké) profiobjektivy.
Akorát je třeba ohleduplnější zacházení.
Naproti tomu
objektivy pro masovou spotřebu
jsou konstruovány především tak, aby byla splněna marketingová hlediska. Musí
být dostatečně levné, lehounké, malé a přitom znatelně lepší než objektivy
běžných kompaktů, aby celkově vyšší cena zrcadlovky byla pro kupujícího nějak
opodstatněná. Také se jim říká setové objektivy, protože se obvykle prodávají za
nízkou cenu v sadě společně s tělem (a většina běžných fotografů si už nikdy
jiný objektiv nepořídí). Vyhněte se jim, pokud je to možné. Koupit je má smysl
pouze v případě, že v danou chvíli nemáte na nic jiného (ale v bazarech je jich
plno a levnějších), anebo chcete mít zálohu pro focení v opravdu prašném a
vlhkém prostředí (nebo tam, kde se hodně krade). Nejde jen o to, že mají nízkou
optickou kvalitu, ta zase tak hrozná obvykle není. Jejich odolnost je celkově
malá, bajonet je třeba plastový, nemají použitelný zaostřovací kroužek,
světelnost je na hranici citlivosti autofokusu.
Poněkud složitější je porovnání optiky
značkových výrobců a tzv. třetích firem. Jejich objektivy jsou obvykle přibližně
za poloviční cenu. Přitom testy (a to i ty serioznější) ukazují, že zas tak
velké rozdíly v kvalitě optiky nejsou. Lze vysledovat dva názory diametrálně
odlišné. Jedni tvrdí, že nemá cenu dávat peníze za značkové objektivy, rozdíly
jsou nepatrné a nestojí za to. Třetí výrobci obvykle dokáží vyrábět mnohem větší
série (dělají vlastně pro všechny druhy bajonetů), využívají levnou asijskou
pracovní sílu a také vynakládají méně
prostředků na výzkum a spíše kopírují vývoj lídrů trhu, což jim umožňuje stejnou
kvalitu vyrábět za nižší cenu. Druzí říkají, že kvalita
značkových výrobců je výrazně lepší, především po stránce mechanického
provedení, kontroly jakosti a její vyrovnanosti (obvykle se vyrábějí v Japonsku). Poukazují také na skutečnost,
že třetí firmy mají problémy s kompatibilitou svých objektivů, neboť nemají potřebné informace
pro vývoj elektroniky, která dnes k objektivům nerozlučně patří. Další hledisko
může být fakt, že objektivy značkových výrobců jsou v bazarech podstatně dražší
než neznačkové objektivy i po letech.
Podle mě je pravda někde uprostřed a navíc
se liší individuálně podle typu. Pro
profíka je cena objektivu méně důležitá (no řekněme nikoliv smrtící) ve srovnání
s ostatními náklady. Spíše vyžaduje dlouhou životnost a také profesionální servis,
který od značkových výrobců dostane. A značkové výrobky jsou svojí robustností a
odolností proti prachu a vodě skutečně lepší než ty neznačkové. Je-li ostatně
něco za poloviční cenu, musí to také být znát ve výrobě - šetří se na
kontrole, tolerancích, detailech.
Neznačkové objektivy obvykle ostří
pomaleji než originální typy, často není elektronika aparátu kompatibilní s
objektivem. Osobně mi třeba vadí, že Sigmy mají obrácený směr zaostřování, než
originální Nikony.
Pokud jste zrovna nezdědili okrouhlou
sumičku, tak řešením je kupovat značkové objektivy profitřídy v bazaru. Jejich
cena je srovnatelná s obdobnými novými, ale neznačkovými objektivy a za čas je
třeba můžete opět výhodně prodat. U AF objektivů je ovšem nutno dát
pozor, aby nebyly mechanicky opotřebované nějakým velmi zaměstnaným fotografem.
Podívejme se tedy na jednotlivé třídy
objektivů (ohniskové vzdálenosti platí pro full frame, pro crop-sensor 1,5x jsou
údaje v závorkách)
Rybí
oko:
Když bylo v na přelomu šedesátých a
sedmdesátých let rybí oko k dispozici, stalo se jeho používání módou a
fotilo se s ním kde co. Dnes to vyšumělo a uvědomuji si jen pár fotek s
tímto objektivem, kdy bylo jeho použití funkční. Ale pozor, situace se
rapidně změnila v okamžiku nástupu digitálních zrcadlovek. Dodatečné
pracování v počítači totiž dokáže zkreslenou perspektivu srovnat a nahradit
tak superširoká skla, samozřejmě na úkor kvality. Jsou také v provedení
zoom.
Superširokoúhlé
rektilineární objektivy s ohniskem kratším než
19 mm (12 mm):
Tyto objektivy jsou extrémně drahé,
jedná-li se o značkové objektivy. Nikon i Canon sice vyrábějí několik druhů,
ale kdo na ně z amatérů má... . Objektivy neznačkové, třeba Sigma (14 mm)
jsou sice dostupnější, ale opticky horší. Dnes jsou k dispozici spíše zoomy,
jejichž úhel záběru se stále rozšiřuje. Dřívější standard 18-35 mm byl
nahrazen 16-35 nebo dokonce (Nikon) 14-24 mm. Pro amatéra jsou dostupnější
Sigmy nebo Tokiny, které jsou k dispozici i pro APS sensory.
Použitelnost těchto objektivů je
značně omezená. Platí něco podobného jako pro rybí oko. Problém je také v
tom, že toho zaberou tolik, že jen velmi obtížně se volí úhel pohledu tak,
aby něco nerušilo. Nemluvě o jejich váze a háklivosti na reflexy a
závojování v protisvětle a problémy s optickou kvalitou.
Použití těchto objektivů prakticky
vždy vede k pohledu, který má "nenormální" perspektivu a deformuje
skutečnost. Obvykle se prakticky shodného účinku dá dosáhnout i třeba
dvacítkou, takže osobně tuto třídu objektivů považuji v amatérské praxi za
nepotřebnou raritu. Jejich používání může sice vést k neotřelým pohledům,
často však vyznívá velmi formálně a samoúčelně.
Superširokoúhlé 19
- 24mm (12 - 16 mm):
Před lety byly tyto objektivy
považovány za extrémní. Dnešní dostupnost, obvykle ve formě zoomu, vede k
jejich častému užívání se diskutabilními výsledky. Jsou jistě velmi efektní při
snímcích nebe při západech slunce a podobně, na druhé straně vedou často ke
klišé a zejména při snímcích krajin je jejich efekt sporný. Nádherný široký
rozhled bez výrazného popředí fotografovaný ze skalního útesu takovým
objektivem působí krásně v hledáčku, ale na fotce obvykle výjde ploše.
Z této kategorie jsem vlastnil Sigmu 24/2,8
a myslím, že pro fotky krajiny a zejména na horách to byla optimální volba. Je
lehká, malá, levná (takže člověka nebolí srdce, když fotí v prachu nebo
vánici) a používá filtry 52 mm. Navíc dovoluje makro do měřítka 1:4, což je
bezvadné pro fotky květin, neboť díky velké hloubce ostrosti je pozadí
- hory - čitelné (ale obvykle se musí zalehnout na zem ke stativu).
Ovšem projevila se horší odolnost a Sigma začala kreslit špatně v jednom
rohu. Oprava sice trochu pomohla, ale důvěra byla pryč.
Itálie, Dolomity. Sigma 2,8/24 mm.
Při troše úsilí se i s těmito
objektivy dá docílit podobných perspektivních deformací jako s předešlou
kategorií. I tak je perspektiva značně přehnaná a třeba skupiny
lidí se fotit téměř nedají, neboť deformace krajních postav je příliš velká.
V krajině odpovídá takovému úhlu pohledu, kdy musíte otáčet hlavou a rozhlížet se. Dochází ovšem i ke zploštění - i
blízké vysoké kopce vypadají jako vzdálené a malé vzhledem
k přehnaně zdůrazněnému popředí a zkreslené perspektivě. Takovou fotku
musíte vytisknout ve velkém formátu.
Pro APS formát tyto objektivy
prakticky nejsou k dispozici a nahrazují se zoomem.
Širokoúhlé
zoomy 20 - 35 mm (12-24 mm):
Velmi
populární objektivy. Standardem je rozsah 17-35 mm se světelností
3,5-4,5 pro amatérské potřeby a světelností 2,8 (skoro trojnásobnou
cenou) v profi třídě. Vývoj však směřuje ke stále kratším ohniskovým
délkám, osobně si myslím, že až nesmyslným. Extrémní jsou zoomy Sigma
15-30 mm a dokonce 12-24 mm (jsou dnes k dispozici v provedení 10 - 20
mm a 8 - 16 mm pro crop-sensor).
Osobně používám Tokinu 12-24/4 a nemám
jedinou výtku k provedení i optice. Nikkor 18-35/3,5-4,5 si schovávám,
kdybych chtěl něco podnikat s filmem - ale to se už dlouho nestalo. Třeba si
někdy pořídím full-frame... Používám tento typ velmi často, i pro
fotografování různých událostí, oslav a podobně. Do hor jej nosím jen zřídka, také proto, že tam objektiv
takhle široký prakticky nikdy nepotřebuji. Nejčastější použití tak zatím bylo při
technickém focení v těsných prostorách. Musím tady potvrdit názor M.J., že
dvě pevná ohniska vyjdou (na váhu i objem) lépe, pro digitální APS formát
ale k dispozici zatím nejsou.
Výstup ferratou Amicizia, Lago di Garda,
Dolomity.
Nikkor 3,5-4,5/18-35, ohnisko 18 mm
Širokoúhlé
28 nebo 35 mm (18 resp.24 mm):
Tak zde musím s M.J. naprosto
souhlasit. Léta jsem užíval Prakticu s Prakticarem 2,8/28 a 1,8/50 a tato
kombinace byla zcela dostatečná. Dnes mi 28 mm chybí, resp. místo něj užívám
zoom, který je mnohem neskladnější (a dražší).
Bohužel
na menší sensory podobné malé objektivy nejsou.
Shift
objektivy:
Dnes, kdy lze vše zkorigovat v
počítači, je jejich užití sporné, zejména pro kinofilm. S menším sensorem je
možno použít pro panoramatické fotky.
Totéž,
ale s naklápěním:
Tilt je cennější než shift, protože
hloubku ostrosti nelze jiným způsobem dohnat. Dovolují také získat efekt
"model" nebo regulovat hloubku ostrosti, výsledek bývá často
banální klišé. Originální jsou nesmírně drahé, lze získat levněji Mir nebo
Peleng.
Universální
zoomy 28-200mm
(18-135 nebo 18-200 mm):
Uvedený rozsah ohnisek je určitě
sympatický. Tyto objektivy jsou však už při návrhu marketingově cíleny na
amatérský sektor bez kritických nároků na kvalitu. Výsledek: je nutno clonit.
Na horách to obvykle nevadí, je však třeba zapomenou na polarizační filtr a
při vyšších nárocích na
kvalitu používat stativ, čímž je výhoda
kompaktnosti velmi sporná. Lze očekávat, že tyto objektivy se budou dále vyvíjet a
kvalita poroste. Digitální aparáty řeší jejich nízkou světelnost úspěšně
zvýšením citlivosti a také mají optickou stabilizaci obrazu. I když jsou
těžké, na turistiku se docela hodí jako jediný objektiv. Není třeba se bát
zaprášení čipu. Nejsou ale zase tak universální - nehodí se třeba příliš na
sport - jsou moc pomalé, ani na portréty kvůli velké hloubce ostrosti.
Širokoúhlé
základní objektivy 35mm (24 mm):
Osobně považuji 35 mm jen za kompromis, i
když dobrý kompromis.
Není dost široký pro krajiny a není dost dlouhý pro portrét nebo momentky.
Pro manuální ostření, což je případ Leicy, je určitě dobrý. Já ho používám s
Nikonem FM2, k němuž svojí velikostí pasuje. Pokud chcete dělat živou fotografii, mám tím na mysli momentky
rodiny, různých akcí, některé sporty, pouliční fotografii a reportáže, může
to být jediný objektiv, který potřebujete .
Zaclonit na 8, zaostřit na 2 až 3 metry, čas si dodá aparát sám a vy jen
mačkáte spoušť. Zostřováním se nemusíte zdržovat. Řada fotografů velkých
jmen nefotila nikdy ničím jiným (aspoň to říkají). Podání perspektivy je
velmi přirozená a úhel záběru odpovídá zornému úhlu oka, když se
díváte bez zaměření na detaily.
Arco, Itálie. Olympus mju-2, 2,8/35 mm.
(Sbíhání svislic srovnáno digitálně)
“Placky”
typu Tessar, obvykle 45mm:
Tyto objektivy chápu spíše jako
marketingově zajímavé, než užitečné. Jsou obvykle krásné, precisně
provedené z ušlechtilých materiálů (titan, hořčík), ale hodí se spíše jako luxusní dárek než pro skutečné
fotografování. Jejich optické kvalitě moc nevěřím. Tessar sice má
oproti světelným objektivům minimum povrchů, což vede k dosažení výborného kontrastu,
ale kontrast lze digitálně dohnat.
Na druhé straně, když jsou dnešní zrcadlovky tak velké,
nemá cenu k nim dávat malé objektivy. Něco jiného je třeba Nikon FM3, který je s takovým objektivem
překvapivě skladný. To platí i
pro starší manuální Pentaxy. Vlastním Nikon E 2,5/35, který je sice větší, než novější Nikkor 2,8/45 (jehož cena
zdaleka neodpovídá jeho užitečnosti a výkonu), ale i tato kombinace je
skutečně příjemně malá.
UPDATE: pro digitální zrcadlovky se
dělají také, ale nepoměr mezi velikostí aparátu a objektivu je ještě větší.
Kromě toho chybí autofokus a konstrukce typu Tessar už pro digitální kvalitu
nevyhovuje.
Normální/základní
50 mm
(35mm):
Pamatuji doby, kdy výměnné objektivy
nebyly zdaleka běžné a zoomy neexistovaly. Každý foťák se prodával se tímto
základním objektivem. Tyto objektivy bývají opticky naprosto
špičkové ve srovnání se zoomy (mluvím o Nikonu, Canonu a podobných značkách), přitom levné
a hlavně světelné. Lze proto mnohem
přesněji ostřit, neboť obraz je nejen jasnější, ale i díky menší hloubce
ostrosti je ostření citlivější (to platí především pro manuální ostření
zrcadlovek). Vysoká kvalita základních objektivů plyne z principu jejich
konstrukce a vysoké sériovosti.
Osobně si myslím, že tento objektiv by
se měl používat, kdykoliv to je jen trochu možné. Jeho obrazový úhel odpovídá
zhruba běžnému zornému úhlu oka, když se nesoustředí na nějaký detail. Jeho
perspektiva je z tohoto důvodu velmi přirozená, takže fotografie působí civilně. Síla
takových fotografií spočívá v obsahu a divák není rozptylován efektním
a nezvyklým zobrazením, které poskytují extrémní teleobjektivy nebo
širokoúhlé objektivy.
Na rozdíl od 35 mm objektivů, které
obvykle nemají tak velkou světelnost a jejich hloubka ostrosti je větší,
dovolují záklaďáky pracovat s malou hloubkou a potlačit tak nedůležité
prvky. Nespornou výhodou světelnosti záklaďáků je možnost za špatného
světla fotit bez
blesku a zachovat tak přirozenou světelnou atmosféru, která je
použitím blesku téměř vždy potlačena (platí především pro ČB fotky).
Sám jsem dlouho padesátkou fotil a
proto to byl první výměnný objektiv, který jsem si koupil s novou
zrcadlovkou. Nasazení 35/2,5 na digitální D200 překvapí, jak je najednou
aparát be velkého objektivu skladný. Manuální ostření jen tak podle stupnice
je rychlé a člověk fotí, aniž by se rozptyloval nastavováním.
Závěj. Praktica, Pancolar 1,8/50 mm
Základní
55–58mm:
Dnes málo viděná ohniska, jen na
starých ruských Zenitech byla.
Macro/microobjektivy:
Tvrzení M.J., že makro fotí jen
amatéři, mi moc nesedí - viz kvantum technické fotografie. Ale že takový
objektiv je pro amatéra dobrou volbou je určitě fakt. V první řadě jde o krátký teleobjektiv dostatečné světelnosti,
který osobně považuji za nezastupitelný pro portréty, sport i krajinu. Za
druhé tyto objektivy jsou mimořádně opticky kvalitní. Musí být totiž velmi dobře korigované,
neboť vady se při makru mnohem výrazněji
projevují - např. barevná vada. Jejich konstrukce je proto složitější,
neboť zaostření na malou vzdálenost je obvykle dosaženo nejen dlouhým
výtahem, ale i změnou ohniskové vzdálenosti objektivu. A konečně za třetí, jejich
použití pro makro je nesporně mnohem lepší než jiné varianty, jako předsádky
nebo mezikroužky, což potvrdí každý, kdo tyto metody vyzkoušel.
Používám Sigmu Macro 2,8/105 a co se
optických vlastností týká, je výborná. Pro makro je delší ohnisko
šikovnější.
Beskydy, Sigma 2,8/105 Macro EX
Standardní
zoomy 35-70mm, 28-105mm, 35-135mm atd. ( 18-70, 18-105):
S Nikonem F70 jsem koupil setový
35-80. Byl ostrý při zaclonění, ale jinak jsem ho téměř ihned nahradil něčím
výkonnějším. Používal jsem jej velmi málo, byly to vyhozené peníze -
naštěstí stál pakatel.
S NIkonem D70 jsem dostal Nikkor
18-70/3,5-4,5. Je to spíše střední třída a jeho optika mě velmi příjemně
překvapila. Vůbec se nebojím fotit na plnou díru ani s D200. Pro větší
rozlišení by asi trochu clonit třeba bylo. Rozsah ohnisek je natolik široký,
že nepotřebuji na horách nic jiného. Za optimální bych považoval rozsah
16-85 mm.
Světelné
střední zoomy
24 až 35 - 70mm (17 - 50 mm):
Z této kategorie mám Nikkor 2,8/35-70, dnes už
historický kus, neboť standard je 28-80 nebo 24-70mm. Koupil jsem jej velmi levně v bídném stavu, ale po vyčištění
slouží dobře.Váží půl kila, samý kov, a výborně kreslí. Omezený rozsah zoomu
je nevýhodou, kterou vyvažuje vynikající optický kvalita. Na hory je ideální jako jediný objektiv, i když moc těžký. 35
mm se může zdát na hory málo, ale ze zkušenosti vím, že fotky širším
objektivem dělané ze stejného místa obvykle vyřadím a tisknu ty z
pětatřicítky.
Používám jej i na digitálu kvůli vyšší
světelnosti. Ukázalo se totiž, že ačkoliv
nekresí tak ostře jako Nikkor
18-70/3,5-4,5, má vyšší procento správně zaostřených snímků - viz
třeba tady
a tady. Přičítám to jednak světelnosti,
kdy sensor autofokusu pracuje přesněji, jednak menšímu zklenutí pole.
Zajímavé je, že řada profesionálů
považuje tyto objektivy za zbytečné a doporučuje používat jeden širokoúhlý
zoom a zoom 70-200 mm. Mezeru mezi nimi pak pokrýt světelným 1,4/50 mm.
Krátké
tele 75, 77, 80, 85, 90, 100, 105mm (50 - 80
mm):
Kdybych si směl někam vzít pouze jediný
pevný objektiv, tak by to bylo 50 mm (na D200). Jeho úhel přibližně odpovídá zornému
úhlu člověka, který se na něco upřeně dívá. Tyto objektivy bývají
opticky vynikající i při vysoké světelnosti, což zaručuje minimální hloubku
ostrosti. Jsou perfektní pro portréty a živou fotografii.
Jejich obliba u reportérů
vycházela z několika příčin. Konstrukčně bylo možno zvládnout zaostřování
pomocí dálkoměru (Leica, Contax) s vyhovující přesností. Vysoká světelnost
dovolovala pracovat s minimální hloubkou ostrosti vhodnou právě pro
portréty a v nepříznivých podmínkách. Kdysi jsem měl Pancolar 1,8/80 na
Prakticu, a patřil k mým nejoblíbenějším. Dnes lze totéž říci o Nikkoru
1,8/50 na DX.
Nikkor 1,8/50
135mm
teleobjektiv (100 mm):
Když jsem měl Prakticu, používal jsem
vynikající Sonnar 3,5/135. Spolu s měchovým zařízením tato kombinace
dovolovala měřítko 1 : 1, což v té době, kdy makroobjektivy ještě nebyly k
dispozici, skýtalo velmi kvalitní fotky (i když v hledáčku toho moc vidět už
nebylo).
Fotka tímto objektivem odpovídá
zornému úhlu oka, když se na něco pozorně díváte. Jeho perspektiva
je už zřetelně zhuštěná a na fotce jsou detaily, které bez dalekohledu ve
reálu okem neuvidíte. Dovoluje díky malé hloubce ostrosti oddělit
objekt od okolí. A také dovoluje vyhmátnout detaily v jinak nepřehledných
scénách.
Světelné
teleobjektivy 180mm nebo 200mm:
Kdysi velmi oblíbené sportovní
objektivy se světelností 2,8 lze i dnes pořídit poměrně levně, za podstatně
více peněz jsou i se světelností 2. Na DSLR jsou výborné pro detailní záběry
při sportu, svatbách, plesech a reportážích. Navíc jsou menší než případný
zoom.
Málosvětelné
teleobjektivy 180mm nebo 200mm:
Dvoustovka je pro fotky krajin
vynikající, neboť dovoluje izolovat malý výsek a poskytuje typickou
perspektivu teleobjektivů. Je dostatečně malá a lehká, nepotřebuje velké
filtry (můj Nikkor 4/200 má filtry průměru 52 mm), a světelnější než levné zoomy při
výrazně lepší kresbě. Možnost korigovat softwarově barevnou vadu jeho kresbu
ještě podstatně zlepšila.
Standardní
telezoom (70 nebo 80 až 180, 200, 210):
Málo světelné zoomy (např.
70-300/4-5,6) jsou obvykle docela levné, ale kvalita nebývá nic moc. Je
třeba clonit alespoň o dvě clony, což při použití polarizačního filtru
vede jednoznačně k použití stativu. Kromě toho v rozsahu 200 - 300 mm je
optická kvalita, zejména kontrast, obvykle velmi špatná. Proto je lepší
použít dvě pevná ohniska nebo kompromisní 135 mm. Mám Sigmu 70-210/3,5-4,5
Apo Macro a nemohu si stěžovat na optickou kvalitu, i když Nikkor 4/200 je
opticky o fous lepší.
Rozhodně lepší volbou jsou
profesionální zoomy se světelností 2,8, které lze vcelku levně pořídit z
druhé ruky nebo neznačkové. V této souvislosti je třeba upozornit na to, že
profi AF objektivy je třeba v bazaru kupovat velmi obezřetně, neboť jsou
velmi často odkládány profesionály, kteří jejich mechanické části dokáží opravdu
"vypotřebovat". Nikkor 80-200/2,8 je sice velmi těžký, ale ostrost
je vynikající i při 2,8, nízká clona dovoluje kratší expozici a tedy nehrozí
rozmazání, pozadí je potlačené a navíc ostří rychleji a přesněji než výše
zmíněná Sigma.
Neznačkové objektivy této kategorie
(např. Sigma , Tokina) mají rovně velmi
dobrou pověst, ale nutno vybírat z několika kusů.
Rax, Alpy. Sigma 3,5-4,5/70-210 APO Macro
IS
(Canon) or VR (Nikon) standardní telezoom:
Světelné zoomy se stabilizací jsou
cenově mimo dosah. Ostatně bych stabilizaci moc nevyužil, protože k
rozmáznutí dochází spíše díky pohybu objektu než roztřesením, což IS neřeší.
Levnější málo světelné varianty dostupné jsou. Zkoušel jsem Nikkor
55-200/4-5,6 VR a musím říct, že mě opticky přijemně překvapil s ohledem na
velmi nízkou cenu.
Světelný
300mm:
Obvykle na něj amatér nemá, respektive
jej nepotřebuje tak často, aby se to vyplatilo. Osobně bych si pořídil
kombinaci 80-200/2,8 + 1,4x konvertor.
Super-telezoom
(do 300mm nebo více):
Cenově nedostupný, pokud má mít
rozumnou kvalitu a světelnost. Příliš těžký. Amatérské zoomy jsou zase
nekvalitní.
400mm:
Nejdelší dostupné sklo pro amatéra,
pokus se jedná o objektiv světelnosti 5,6. Takový se dá i unést, ovšem fotit s
ním bez stativu nebo monopodu je skoro nemožné. Objektivy světelnosti 4 nebo
dokonce 2,8, jsou nedostupně drahé i z druhé ruky. Navíc vyžadují šerpu.
Koupil jsem poměrně levně Sigmu
5,6/400. Není tak hrozně velká a kupodivu docela dobře kreslí. Z ruky ovšem nelze
udržet ostřící bod na jednom místě a autofokus neustále doostřuje. Zajímavé
jsou fotky krajinných detailů, dovoluje motiv vyhmátnout a oddělit od
okolních rušivých prvků. Na sport je použitelný jen venku, v hale vede nízká
světelnost k pomalému a nepřesnému ostření. Na D200 se z ní stala
šestistovka a protože je možno bez problému zvýšit citlivost, není vyloučena
i práce bez stativu.
500mm:
Nevidím rozdíl oproti 400 mm. Kdysi
byly hodně oblíbené zrcadlové objektivy 8/550 z Ruska. Jejich ostrost byla
ovšem nevalná a reálná světelnost nedosahovala oněch udávaných 8 v důsledku
středního zrcátka. Módní byly kroužky tvořící rozostřené reflexy .
600mm:
600/4 je poněkud drahý špás pro
amatéry. Pro ně jsou dostupné jedině kombinace s telekonvertory, ale krása
malé hloubky ostrosti a možnost autofokusu jsou nenávratně pryč.
1200mm:
Rusové vyráběli (možná ještě vyrábějí)
zrcadlový teleobjektiv 11/1000 mm. Kdysi jsem ho zkoušel s Prakticou. Obraz
v hledáčku byl velmi temný a zaostřit se téměř nedalo. Byla to takové dělo,
velké, těžké a skoro nepoužitelné jinak než z těžkého stativu. Při focení ptáků jsem udělal mnohem
lepší fotky třístovkou než kolegové s tímto objektivem.
Tak, a co z toho vyplývá?
Na tuto otázku si každý musí odpovědět
sám podle svých potřeb, záměrů a přirozeně i kapsy. Já sám někdy hodně
váhám, co do brašny nebo batohu dát, protože kombinací může být hodně a
myšlenka, že je třeba být připraven, co kdyby..., ta se tedy pronese. Osobně
se kloním k tomu, že méně znamená často více. A že je lepší méně a
kvalitní než sbírka nedokonalých kousků.
Někdo přísahá na mantru "jeden
objektiv stačí". Osobně bych volil pevnou dvacítku, světelnou padesátku,
nějaký levnější lehký zoom 28-80 a kvalitní 70-210/2,8, popř. ještě
manuální makroobjektiv okolo 100 mm a 1,4x extender. Přirozeně pro film nebo
fullframe.
Ideální objektivy neexistují, i ty
nejlepší nebo nejdražší se na něco nehodí. Je zlé, pokud zápasíte s
kontrastem a ostrostí svých fotek a místo nad tím, jak realizovat svůj
tvůrčí záměr, přemýšlíte, jak obejít technické nedostatky svého vybavení.
|