galerie
kontakt  blog články odkazy   private zone

Sigma Good Bye

Každý čtenář detektivek ví, že po násilné smrti je nutno pitvat mrtvolu. To platí i v případě zesnulého
objektivu...


Jakou reakční dobu má váš fotoaparát?

Proč si nekupovat kompakt aneb kolik milisekund uplyne, než stisknete spoušť a jak dlouho to trvá, než foťák reaguje. (Update 2017)


My Workflow

         aneb Co se osvědčilo a co ne

Workflow značí postup práce. Dřív se tomu tak neříkalo. Jednak čeština nebyla zasviněná anglickými termíny, jednak jednotlivé činnosti při tvorbě fotky byly natolik různorodé, že snad k sobě ani nepatřily. Teď se vše dělá digitálně a tím pádem víc než kdy jindy vše souvisí se vším a pěkně na sebe navazuje (nebo by alespoň mělo). Jestli to je lepší, nevím, ale je to určitě pohodlnější. Rozhodně to není jednodušší. Když si odmyslím dobu, kdy si ještě i běžní dovolenkoví fotografové dělali fotky v koupelně, tak vyfotit film, dát ho do labu, říci " chci jen dobré, formát pohlednice" a pak ukazovat fotky návštěvám bylo opravdu snazší, než přehrávat paměťové karty, posílat je mailem popř. nějak upravovat, ukládat na disk, vypalovat na CD a pak si všechno smazat při odvirování počítače.

Ostatně brzy bude zase všechno jinak. Paměti jsou už tak velké, že přehrávat je není třeba, svátečním fotografům vystačí na dobu životnosti aparátu, dost často telefonu. Prohlížejí se na displeji nebo v iPodu. Maximálně se pošlou na web nebo mailem. Prvotní okouzlení digitální fotografií vyprchalo a vše se vrátilo do starých kolejí, jen místo filmu, který se po návratu z minilabu obvykle chvíli někde válel a pak se ztratil, je vše někde na PC a ztratí se při prvním krachu disku.

Celý článek      Starší verze obsahující komentáře k tomu, co používám, je k vidění tady


Objektivy pro digitál i film

Mike Johnston napsal kdysi (2004) článek o kinofilmových objektivech. Vlastní komentáře jsem členil do formy poznámek k Mikovu článku. Teď jsem je trochu upravil do podoby, která odráží nástup digitální technologie.


Chvění fotoaparátu

Neostrost způsobená chvěním aparátu při expozici je podle mých zkušeností nejčastější příčinou technicky nekvalitních snímků. Když foťák dostatečně stabilně nedržíte, fotky budou neostré bez ohledu na kvalitu vašeho vybavení. Poslední výdobytek techniky - optické stabilizátory - sice pomohou, ale problém zcela neodstraní. Jako odborník přes vibrace jsem se zkusil podívat, jak je to s platností pouček a pravidel, které jsou předkládány v literatuře, ve skutečnosti. (2006, aktualizováno)


Sbírka citátů

Výroky týkající se fotografie, umění, Vesmíru a vůbec poskytují látku k zamyšlení (2011)


Přehled zkratek, termínů

Anglicko-český slovník fotografických termínů, zkratky a další termíny (2011)


Hledáčky

V dnešní době jsou výrobci hnáni svými marketingovými experty za megapixely, gigabyty a snaží se přesvědčit kupující, že právě jejich poslední výmysl je to, po čem všichni touží. Nejen megapixely však dělají foťák. Pokud chcete bezpečně odlišit přístroj pro prefesionály od modelu nižší třídy, podívejte se na specifikaci hledáčku. (2010)


Mike Johnston :
Použití kinofilmových objektivů

Článek Mika Johnstona publikovaný na Luminous Landscape  v srpnu 2004 . (Originál je zde. )

Jako obvykle svérázné a vtipně podané. Přehled všech typů objektivů a jejich užitečnost (nebo zbytečnost) v kostce. Jeho článek mě trochu zaskočil, protože jsem chystal něco podobného. Tak jsem alespoň svůj koncept přepracoval do formy komentářů k Mikovu článku. Dostanete se na ně, když kliknete na odkaz  označený zelenou šipkou nebo přímo zde.  (2004)


Mike Johnston :
Scenic Fatigue

Článek Mika Johnstona publikovaný na Luminous Landscape 6.6.2004 . (Originál je zde. )

Mike Johnston je autorem pravidelných nedělních článků Luminous Landscape . Jeho názory a neotřelý styl stojí za pozornost.

Scenic Fatigue - Únavné krajinky

Kdysi jsem při jakési příležitosti přemýšlel o tématu pro článek, který jsem už nosil dlouho v hlavě. Název, jenž jsem měl na mysli, zněl "Problém krásy". Potíž byla v tom, že jsem si na toto téma nedokázal myšlenky nikdy pořádně uspořádat. Tak jako tak, pro mě je krása stále problematická....(2004)


James Colburn: Nové kasty

Neutuchající diskuse na téma film či digitál mě přivedla k překladu zajímavého článku na toto téma. (2004)


Má cenu kupovat staré objektivy?

Co si budeme namlouvat, na nová špičková skla má z nás málokdo. Zbývají tedy dvě cesty: koupit nový objektiv nižší třídy, nebo se obrátit na bazary, e-bay či inzerci a koupit něco staršího, co dříve ke špičce patřilo . Ceny z druhé ruky jsou obvykle příjemné, ale jak je to s kvalitou? (2004)


Mike Johnston :
I'm a Sony Man

Esej Mika Johnstona publikovaná na Luminous Landscape 24.8. 2003 dobře zapadá do současných diskusí, které se vedou v sousvislosti s oznámením o uvedení nové levné digitální zrcadlovky na trh - Canon EOS 300D. (Viz třeba diskusi na Fotoprůvodci.) A také se shoduje s mým názorem, že vývojové trendy digitálních přístrojů ještě ani zdaleka nejsou jasné a vymezené. Zatím vidíme hlavně konzervativní přístup, kdy digitální zrcadlovka je trochu otylejší kopií analogové zrcadlovky nebo vypadá jako kompakt s LCD navíc. Digitální přístroje jsou navíc značně předražené - je nutno zaplatit vývoj těch desítek nových modelů včetně reklamy na ně. Nechci se pouštět do diskusí, zda je už čas k přechodu na digitál - i když, jak se mi zdá, jsou fotografové ve vleku marketingových kampaní více, než jsou ochotni si připustit. Myslím si jen, že digitální technologie může a také nabídne mnohem zajímavější funkce a přístroje, než jaké jsou na trhu dnes.

Také doufám, že se (konečně) začnou posuzovat, testovat a srovnávat přístroje podle kriterií důležitých pro digitální foťáky a ne pouze podle počtu megapixelů nebo rozsahu zoomů. A přirozeně si myslím, že cena digitálů spadne na hodnoty, odpovídající současným cenám filmových zrcadlovek resp. kompaktů, protože cena elektroniky klesá neustále. Většina zákazníků nevyfotí za rok víc než deset filmů, takže cena aparátu musí být přiměřená této spotřebě. Profesionálů, kteří chtějí svoje drahé objektivy používat i na digitálu, přestože je několikrát dražší než filmová verze, je příliš málo a Canon ani Nikon neuživí. Tyto velké firmy vydělávají především na krabičkách od mýdla, to jest konzumních kompaktech.

(Originál článku je zde)

31.8. doplnil Mike několik poznámek na základě obdržených mailů - viz zde


Mike Johnston :
Where the HECK is the Digital B&W ?!?

Další esej Mika Johnstona publikovaná na Luminous Landscape 26.7.2003 mě zaujala tématem, které je mnohem obecnější a přesahuje fotografické hobby. I já bych rád tiskl pěkné černobílé fotky a místo toho se vztekám. I já jsem dlouho váhal při koupi zrcadlovky a vybíral mezi modely všech známých výrobců. Všechny (skoro) měly volič autofokusu v místě, kde mám svůj - pravda poněkud přerostlý - nos, neboť se koukám do hledáčku levým okem. A i když závěr článku je poněkud nadnesený, vystihuje dobře situaci.

(Originál článku je zde)


Mike Johnston : Eschew Cliché

Příspěvky Mika Johnstona publikované pravidelně v neděli na Luminous Landscape (což je mimochodem rovněž excelentní magazín) stojí za přečtení vždy, ale o tomto článku z 1.6.2003 to platí dvojnásob.

 (Originál je zde)


 
   

Všechny materiály na mrybak.web4u.cz jsou chráněné autorským právem a jsou vlastnictvím Martina Rybáka.
Respektujte to, prosím.  Použití fotografií nebo textů publikovaných na těchto stránkách bez výslovného svolení autora je protiprávní a nesvědčí o dobrých mravech.