Photo of the month         zpětMain page



Dobývání Brna Švédy
se už tradičně koná v srpnu na Kraví hoře (a Švéďáci vždy nakonev prohrají). Z hlediska focení  nastávají tři potíže: Vše odehrává se odpoledne, takže slunko je nízko a fakt ostré. Děla i muškety produkují spousty dýmu, takže proti slunku se fotit nedá, je třeba se postavit po větru. A třetí je velká vzdálenost od místa děje, což ještě komplikuje kouř. Foceno starou Sigmou 400/5,6, z ruky. 10 obr/s se vyplatilo - že se mi podaří zachytit okamžik, kdy prach na pánvičce muškety již u obličeje střelce exploduje, ale puška ještě nevystřelila, moc dlouhý nebyl.  (všechny úpravy byly provedeny v Lightroom 6).
Více fotografií z celé akce  je zde.
Nikon D500,
Sigma 400/5,6, ISO 900, 1/2500s, cl. 8




Strom
Popis netřeba. Snad jen, že bylo -10°C  a fučelo jak blázen.
Nikon D300, Tokina 4/12-24 mm, ISO 200, 1/125s, cl. 8, 24 mm



Koncert
Za hráčkou byly barevné LED  reflektory, které měnily barvy. Foťák reaguje podstatně rychleji než já
a teprve v počítači vidím, co z toho leze - hlavně barevné přepaly vedou někdy ke kouzlu nechtěného.
 V tomto případě se jednalo o podexponovaný snímek s barevnými protisvětly a s naprosto ujetým vyvážením barev.
Jeho dynamika však stála za námahu i za cenu vyšší zrnitosti  (všechny úpravy byly provedeny v Lightroom 5).
Více fotografií z tohoto koncertu je zde.
Nikon D700,
Nikkor 2,8/80-200 mm, ISO 3200, 1/250s, cl. 3,3, 105 mm




Geometrie v šedé
Zaujalo mě především přecházení světlých ploch do tmavých na jedné ze hran. Pak jsem
ještě uřízl levý horní roh - absence průsečíku je zdrojem napětí
Nikon V1,
1 Nikkor 1,8/18 mm, ISO 280, 1/250s, cl. 2


Kavyl (tak se této rostlině snad  říká, alespoň moje drahá to tvrdí), Dolomity. Letos nás na horách zastihlo mizerné počasí. I když nepršelo,
mraky zakrývaly vše okolo. Alespoň mlha dokázala vytvořit tak pěkné kapky. V batohu jsem měl sice zrcadlovku, ale světla bylo málo a
v kapse jsem měl S95. Výhody kompaktu představovala jednak velká hloubka ostrosti, jednak možnost se dostat dost nízko a nemuset se
válet v mokré trávě. Přestože bylo málo světla, prakticky žádný kontrast a ještě pofukovalo, fotil jsem do rawu a i přes intenzivní
přidání kontrastu je výsledek koukatelný. Udělat velký print by sice asi nešlo, ale i tak jsem spokojený. Stejně - neměl jsem raději
tu zrcadlovku přece jen vytáhnout?
Canon S95, f = 15 mm, ISO 100, 1/100s, cl. 4


Zřídka se stane, že útočník má tolik prostoru, rozhodčí se nemotá před objektivem a obránci nezaclánějí fotografovi.
Obvykle je  útočník schován za obráncem, který jej drží jednou rukou pěkně pod krkem a druhou mu zakrývá obličej.
Fotografování házené (a ostatních kontaktních sportů) má ještě další úskalí: autofokus má tendenci ostřit místo na obličej a oči
hlavně na barevné a kontrastní dresy a hráči jsou přiliš rychlí na to, abych je udržel alespoň uvnitř obrázku a umísťovat ostřící bod
na oči už obvykle nestihám vůbec. D300 sice má intelignetní režim, který snad dokáže obličej najít, ale při rychlé sekvenci
to nestíhá a počet střících bodů je nutno redukovat na devět ve středu hledáčku.
Nikon D300, Nikkor 80-200/2,8ED, ISO 280, 1/2000s, cl. 4, f=160 mm


Basák
Poměrně velký výřez z fotky kompaktem při mizerném osvětlení. Dlouhá expozice z ruky, zrnitost -
to vede k  nefotografickému obrazu. Záznam do formátu RAW dává možnost provést převod do formátu
jpg mnohem kvalitněji a bez artefaktů, které by vznikly v jpg z aparátu.
Canon PowerShot S95, ISO 400, 0,4s, cl. 4,9, f=22 mm



Novomanželé
Fotografovat svatbu je na jedné straně příjemné - všichni jsou plní positivní energie a špatná nálada se nepřipouští.
Pro fotografa je to honička, všechno stihnout tak, aby focení plynulo nenásilně a fotograf mohl nechat věcem
přirozený průběh, chce být připraven na vše. Nic se nedá vlastně opakovat, vše se musí podařit na první dobrou.
V tomto případě to bylo jednoduché - ženich i nevěsta byli fotogeničtí a pěkně si to užívali. Jediná zvláštnost  byla
v tom
, že  japonsky mohl konverzovat vlastně jen ženich.
Nikon D700, Nikkor 1,8/85 AF-D, 1/350 s, cl. 4,8, ISO 280, 2 x SB800



Houslistka, koncert Svítání symfonické
Fotografovat koncert, když je scéna  osvětlená barevnými LED reflektory, majícími dodat barvy a ozvláštnit video, které bylo z koncertu natáčeno,
 bylo překvapivě frustrující. Světlo LED (barvy se měnily během vystoupení podle scénáře) se měnilo naprosto nečekaně. Barevné tóny byly
vytvářeny mícháním  milisekundových
pulsů v čistých tónech RGB. Ze šesti fotek této houslistky, pořízených s rychlostí 5 snímků/s, má každý
úplně jiné barvy, některé barvy se měnily i během pohybu závěrky. Změny barev byly zřejmé teprve při prohlížení souborů na kartě, okem nebyly vidět. 

Nikon D700, Nikkor 80 - 200/2,8,  ISO 3200 cl. 2,8, 1/250 s



Pavlínino údolí, Česko-saské  Švýcarsko
Poprvé jsem použil D700 na stativu a se starými objektivy, které jsem si schovával ještě z doby, kdy jsem je měl na
FM2. Na FX formátu to byl úplně jiný pocit (a výsledek), přestože 12 MPx
se dnes už zdá  být málo.
Nikon  D700,  Nikkor 2,8/35-70,  1/8 s  cl.  13, ISO 400

Bez názvu, květen 2013. Mobilní telefon se občas hodí, když nic jiného není. Ostatně, koho zajímá technika?



Draken ženy A proti Vracovu, květen 2013. Po opravě ostření objektivu a závěrky D300 jsem zkoušel, jak fungují.
Zlepšení bylo znát. Nikon D300, Nikkor 80-200/2,8 AF, ISO 560 clona 3,3, 1/4000 s



Hohe Tauern, pohled na Kaprun. Pohled z verandy našeho penzionu při jarní lyžovačce. Fotografováno někdy před půlnocí. Bez stativu, foťák ležel na zábradlí.
Foceno starým manuálním Nikkorem 2,8/28 AIS, který poskytl (proti zoomům dnešní doby) jednak možnost snadno a přesně zaostřit na nekonečno,
jednak i při odclonění na plnou díru dokázal ostře vykresli i hvězdy na okrajích snímku. Měsíc byl ještě vysoko, ale tak v jedné třetině. Expozice 15 sekund byla tak akorát,
kdy se ještě hvězdy zobrazovaly jako body, redukce šumu při dlouhých expozicích se prováděla v aparátu.
Nikon D200, Nikkor 28/2,8 AIS, ISO 800 clona 2,8, 15 s



Jeseníky. Letošní zima mi fotograficky nepřeje, doufám, že jen zatím. Většina záběrů je černobílých a na některých není vidět skoro nic kvůli mlze
a mrazu a sněhu. Canon S95, ISO 80 4



Házená v dešti.  V dešti se sport fotí dobře, pokud je alespoň trochu světla. Všem hráčkám to klouže, vše je pomalejší, jen foťák to nemusí mít rád.
V tomto případě to byl skutečně dobrý test odolnosti - drobné poprchávání přecházelo v ve vytrvalý déšť, kdy napřed stačilo utírat kapky, ale
pak už ne a nezbývalo než doufat, protože vodotěsný kryt už nemělo smysl nasazovat. Ale aparát i objektiv vše přežily bez problému.
Nikon D300 + Nikkor 80-200/2,8 AF ED   f=145 mm, 2,8 - 1/2000 s, ISO 800, výřez je asi tak  osmina celého formátu.



  Lienzer Dolomiten. Na výletě do rakouských Dolomitů nám počasí právě nepřálo. Když právě nepoprchávalo, bylo alespoň naprosto
nemožné světlo. Naštěstí čas od času se mraky protrhly a paprsky ozářily tu horu, tu nás. Celé to bylo sice bez kontrastu, ale digitální snímek
snese hodně drastické úpravy, které by u filmu šly realizovat jen těžko.
Nikon D200, Nikkor 70-210/4-5,6



 Klára a Aleš. Na svatbě vlastného syna může otec fotit jen těžko, takže fotek ze svatby mám jen pár.
Hlavní práci odvedl pan Chvila a dlužno říci, že dobře.
Nikon D300, Nikkor 35/1,8

 


Na Luční hoře, Krkonoše 2012
Canon S95,  cl. 8,  1/1250 s,  ISO 80

 


???
Přichomýtl jsem se k jakési produkci, jejíž smysl mi unikal, zřejmě něco hodně moderního.
Canon S95,  cl. 4,9  1/2 s  ISO125
 


Veselé E hrálo na náměstí Svobody před Vánocemi 2011
Po zkušenostech z focení skupiny Svítání na tomtéž podiu už nebylo nutno přemýšlet nad technickými detaily. Potíže dělaly
hlavně mikrofony, kabely a držáky, které mátly AF.
Nikon D200, Nikkor 80-200/2,8, 
manuální expozice podle měření bodově na tvář,  clona 2,8 , 1/200 s při ISO 1000. Další fotky zde

 


Můj nový Nikon velkého formátu

 


Fotka z koncertu skupiny Svítání z koncertu na náměstí Svobody před Vánocemi 2011
Ohromné světelné kontrasty a málo světla.  Malá clona se projevila
nepatrnou hloubkou ostrosti. Fotka je proto složena za tří expozic, zaostřených postupně na hudebníky. Ostatně se vloudila chybička,
jak je vidět na držáku mikrofonu zpěvačky, které jsem si všiml až poté, co jsem vrstvy sloučil.
Nikon D200, Nikkor 80-200/2,8,  manuální expozice podle měření bodově na tvář,  clona 2,8 , 1/180 s při ISO 1100. Další fotky zde

 


Dolomity 2011
Zajímavě erodovaný vápenec na kopci nad Lago di Garda. Další fotky z ferrat okolo tohoto jezera najete tady.
Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5

 

Národní házená Draken Brno x Sokol Velký Osek
Házená se fotí dost blbě - všichni hráči se neustále křižují a překrývají, což je problém pro
automatické zaostřování, ztížený tím, že kvůli nevhodnému pozadí je třeba málo clonit.
 Většina hráčů jsou praváci, které je proto nutno fotit zleva, v tomto případě
to však vychází proti slunci. Více tady. Nikon D200, Nikkor 35-70/2,8

 


Terezka - koncert Svítání, Rosa Coelli 2011
Koncert skupiny Svítání  byl součástí nočních prohlídek zřícenin kláštera. Pro fotografování bylo osvětlení, zajištěné
pořadateli, prakticky k ničemu - světla bylo málo, šlo shora z jedné strany a pozadí bylo dost členité. Na druhé straně,
nebyl to koncert s náročnými (a platicími diváky), takže se mohlo fotografovat zcela volně i s bleskem po celou dobu.
Umístil jsem jeden blesk z boku,  na stolek mixpultu (nic jiného se v blízkosti nenacházelo) tak, aby pokud možno ne-
svítil divákům do očí, a odpaloval jej ztlumeným bleskem z foťáku. Nikon tohle zvládá poměrně komfortně. Naštěstí měl
kapelník bílou košili, která pěkně vyjasnila stíny.

 

My Sigma last shot. R.I.P.
Lyžař.
Zatímco většina fotek zde je pořízena zrcadlovkou, tohle je z kompaktu Canon S95. Schválně jsem si nechal udělat několik velkých
 zvětšenin, abych mohl posoudit obrazovou kvalitu. Pak jsem promíchal fotky z kompaktu a ze zrcadlovky a požádal ostatní, aby je
rozdělili podle toho, čím to bylo foceno. Procento jejich úspěšnosti bylo velmi malé. A ještě jedno musím uvést - vyfotila to Zuzka, ne já.

 


Poslední fotka pořízená Sigmou 70-210/3,5-4,5 APO MACRO. Na fotce je chata Výrovka, Krkonoše. Poté následoval výšlap na kopec a
sjezd na Luční boudu, zakončený řádným tygrem na zledovatělé hroudy. Krve sice moc neteklo, ale rčení, že v jistém věku již každý
pád končí zlomeninou, je hluboce pravdivé. Naštěstí jsem se nepolámal já, ale objektiv. A to přesto, že byl uložen na zádech ve fotobatohu
a já nejenže padl na hubu, ale batoh mě přes ni ještě praštil. Až doma jsem si všiml, že Sigma je nějak nakřivo. Škoda jí, R.I.P.
Nikon D200, Sigma 70-210/3,5-4,5 APO MACRO Jak se na mrtvolu sluší, byla podrobena pitvě - viz tady

nil
Fotka z letošního přejezdu Jeseníků. Nesvítilo slunko, sněhu bylo málo, prostě nic fotogenického
se nedělo. To je ta pravá chvíle zaměřit se na drobné detaily, které jsou mnohdy zajímavější
než široká panoramata. Takovéhle fotky mám rád - můžete se na ně dívat a hledat skryté motivy v letech dřeva,
taková fotka se na rozdíl od západu slunce tak rychle neokouká.Další fotky z Jeseníků jsou tady.  
Nikon D70, Nikkor 18-70/3,5-4,5

 

nil
PF 2011
Fotka hřebenu Seston Dolomiten, kterému vévodí Tre Cime di Lavaredo, je z letošní túry po Karnische Alpen. Více fotek získáte po kliknutín na obrázek.
Nikon D70, Nikkor 18-70/3,5-4,5

 

nil
Rezavý mužíček
Fotka ze 25. ročníku triatlonu určeného pro kamarády, kdy nejde ani tak o vítězství nad soupeři jako o setkávání s přáteli a překonání
lennosti. Doby, kdy se závodníci občerstvovali v hostincích při trase, už dávno minuly a závodí se velmi vážně - ať už o cenu pro posledního
závodníka nebo pro toho prvního. Někteří dokonce na závod trénují! Když jsem ještě vystupoval v roli aktivního účastníka, moc jsem toho nafotit nestačil.
 Letos jsem už nezávodil a zbylo tak více času na focení.
Zachytit borce ve vodě pěkně v detailu byl problém - i 400 mm teleobjektiv byl krátký, pokud jsem chtěl vyfotit víc temp. U břehu už bylo mělko a
borci se spíše brodili než plavali. Nejsložitější bylo ostření - nikdy jsem přesně nevěděl, kde se hlava vynoří a za ten krátký okamžik se musel autofokus
chytit. Ukázalo se, že nutno ostřit jen na jeden AF bod, neboť kapky vody AF hodně mátly, spolehlivý byl jen centrální bod s křížovým sensorem.
Nikon D200, Sigma 400/5,6 APO,  cl. 5,6, 1/2500 s, ISO 560, expozice i vyvážení bílé manuální .
 

nil
Curling
vypadá jako docela pomalý sport, jehož focení nemůže být problém. Je tu však spousta omezení. Blesk je při soutěžích (zde jde o mistrovství
republiky smíšených družstev, Brno 2010) zakázán. Hokejová hala se zdá být bohatě osvětlena, ale není to úplně pravda,
bílý led pouze mate expoziční automatiku. Nikon sice na tohle není příliš citlivý, ale potom je každý snímek jiný, proto je lepší
expozici změřit jednou a potom ji manuálně fixovat. Osvětlení  výbojkami zase komplikuje nastavení bílé - automatika vede k podivným
nafialovělým odstíném ledu. Pohyb sice není rychlý, ale při nízkém osvětlení je ostření méně spolehlivé, zejména při použití nízké clony. D200 má jen
střední senzor křížového typu a ten bylo nutno udržet na obličeji, popř. na kamenu. Dynamický AF s automatickým výběrem zaostřovacího bodu
použít nešlo, neboť automatika přeskakovala z poměrně málo kontrastního obličeje, který jsem chtěl mít ostrý, na oblečení, nejčastěji znak curlingového
svazu, který měli všichni na rameni, popř na kámen.
Nikon D200, Nikkor 35-70/2,8. Citlivost proto volena ISO 800, což je horní hranice pro D200,
pokud nemají být problémy se šumem. Expozice měřena bodově a manuálně nastavena, clona 2,8, 1/180 s. Vyvážení bíle určeno pomocí
šedé tabulky a nastaveno jednotně pro všechny snímky. Více je tady...

 

 

nil
Spíše náhodná fotka - na podiu urrčeném pro diskotéky (asi) blikala barevná světla a ve vhodnou chvíli to takhle ladilo s barvou houslí,
která se zrcadlila v pleťovce.
Nikon D200, Nikkor 80-200/2.8 - jedna z prvních fotek tímto staronovým objektivem

 

 

nil
Hřeben Hrubého Jeseníku u Jelení studánky,
přejezd Jeseníků 22 - 24. 1. 2010. Bylo -14°C, vítr okolo stovky, ale krásný přemrzlý prašan. Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5. V takovém počasí byla
každá manipulace s foťák nepříjemná. Měl jsem poprvé batoh Kata, který s v těchto podmínkách výbormě osvědčil.
Žádné sundávání  hůlek a batohu, jen během vteřiny přesunout batoh dopředu,  jednou rukou rozkliknout a vytáhnout aparát.

 

nil

DRAKEN Brno A x Podhorní Újezd
Národní házená, Brno, říjen 2009. Tvrdý a nervozní zápas končil sezonu. Bídný výkon sudího poznamenal zápas, který nakonc skončil remízou.
Poprvé jsem vyzkoušel, jak se pracuje s novým (tedy zánovním) objektivem, a byl jsem přijemně překvapen jak ostrostí, tak především
rychlostí ostření a jeho přesností, která je u házené, plné nepředvídatelných a chaotických pohybů, kritická. Bylo pod mrakem, ale vyšší světelnost
dovolovala použít krátké expozice a současně rozostřit pozadí. Přijemný charakter neostrosti byl dalším příjemným překvapením u tohoto skla.
Nikon D200, Nikkor 80-200/2,8. Více fotek je tady.

 

Foto měsíce
Na zdraví!

Docela náhodný snímek mě zaujal svojí dynamikou. Nikon D70, Tokina 12-24/4. Aparát byl jen tak položen na stole při čekání na večeři.

Foto měsíce
Tour de Ski

Nafoceno při závodech světového poháru Tour de Ski v Novém Městě na Moravě.
Přestože se závod jel v poledne, v lese bylo dost tma a musel jsem použít citlivost ISO 1100, takže se projevuje šum,
zejména při oříznutí snímku. Kupodivu dost stará Sigma 70-210/3,5-4,5 dokázala na D200 docela slušně ostřit
i při malé hloubce ostrosti na plnou díru. Problém byl spíše v tom, že autofokus si nemohl vybrat, na kterou část křiklavého dresu má vlastně zaostřit.

 

Foto měsíce
Chalupa v noci.

Původně jsem chtěl zachytit Perseidy, tedy spíše to vyzkoušet, byl ale skoro úplněk a navíc lehké mraky, takže hvězdy vidět skoro nebyly.
Exponováno 20 minut při cloně 8 a ISO 100. Nikon D200, Tokina 12-24/4. Původní snímek byl v podstatě k nerozenání od denního, pouze stopy hvězd a světla
z pokojů ukazují, že byl pořízen okolo půlnoci. Obloha je dosti silně ztmavena ve PS, světlo v okně svítilo jen asi 30 sekund, aby nebylo přepáleno.

 

 

Ranní rosa. Nikon D200, Nikkor 35-70/2,8. Z původně barevného snímku byl nakonec vybrán modrý kanál, který byl tonálně nej-
zajímavější, i když původně byla dominantní barva zelená. Víceméně náhodný snímek z ruky - největším problémem bylo udržet delší čas při zaclonění
k dosažení hloubky ostrosti. Nikkor 35-70/2,8 byl přepnut do makro režimu.

PF 2008. Nikon D200, Nikkor 18-70/3.5-4.5, ISO100. Nejprve je postupně zachyceno na čtyřikrát psaní prskavkou v režimu "B", do "0" byl navíc odpálen dálkově blesk. Snímek pozadí byl proveden zvlášť s temným popředím pro jednodušší slepení obou částí. Strom vpravo osvětlen bleskem s korekcí -1,3EV.

 

klikni na pokračování
V Brně proběhlo mistrovství České republiky v odbíjené veteránů nad 50 let. Nafotil jsem tu okolo 900 fotek, z nichž byla cca asi třetina ke koukání, ale opravdu zdařilých bylo jen pár. Volejbal se fotí dost špatně - akce se odehrávají rychle, hráči natáčejí obvykle zády a při správném postavení jsou zastíněni vykrývajícím spoluhráči, magicky přitahujícími pozornost autofokusu. Pokud není k dispozici balkon nebo jiná možnost fotit shora přes síť, je to složité. Tato fotka je jedna z mála, kdy se podařilo zachytit při signálu současně nahrávače, smečaře i poněkud překvapené blokaře. Nikon D200, Sigma 70-210/3,5-4,5, SB28. Nastavení autofokusu mi dalo dost práce, nakonec jsem se jako nejvhodnější ukázalo zaostřování centrálním senzorem do místa předpokládané akce dopředu v režimu AFS. Dobře to fungoval především u domácích hráčů, u nichž jsem dokázal předem odhadnout, kdo to dostane. Použití dynamických režimů a AFC obvykle nedokázalo smečaře zaostřit resp. já jsem nedokázal vybraný senzor zacílit na smečaře.

 


Moravian Open Curling Mixed. Další fotky z  MR ČR curlingu smíšených družstev jsou tady.   (Nikon D70, Sigma 5,6/400 APO)

 


Z vánočního výletu (Canon A80)

 

Házená
Národní házená
Házená má pověst nejtvrdšího sportu. Národní házená je sice krapet méně tvrdá, ale i zde dochází faulům, zejména na asfaltu dosti bolestivým
. (Nikon D70, 70-210 mm)

 


Fukéř na Petrových kamenech.
Fotka z přejezdu Jeseníků. Přestože bylo nádherné počasí a na hřebeni Jeseníků bylo skoro
bezvětří, na Petrových kamenech fouká vždycky a ani tentokrát nebyla výjimka. (Canon A80)

 

Alpy - Hafnergruppe
Untere Rotgüldensee pod Hafnerem. Nikon FM2, 1,8/50, Provia 100F. Vysoký kontrast mezi již osvětleným hřebenem okolím jezera ležícím ještě ve stínu by diapozitiv nezvládl, proto jsem udělal jeden snímek exponovaný na světla a druhý na stíny a po naskenování je složil. Podobnou funkci by poskytl i půlený filtr a výsledné zpracování by se výrazně zjednodušilo. Na druhé straně Cokiny jsou dost neskladné do batohu sbaleného na týden, snadno se poškrábou, nejsou úplně neutrálně šedé a manipulavat s nimi v ranním mrazu není nic příjemného.

 

(click for more)
Provence. Střechy malebných horských vesniček nás neustále okouzlovaly svým nepravidelným řádem. Fotografováno
dlouhým teleobjektivem 400 mm.

 

Petangue (Click for more photos)
Petangue. Sledováním postarších hráčů této francouzské hry jsme strávili jedno odpoledne v jedné malé
provensálské vesničce. Nechtěl jsem hráče rušit a tak jsem použil digitální zoom Canonu A80, což jinak
nedělám. Technická úroveň fotografií je proto použitelná jen pro zobrazení na displeji. Zaujetí všech účastníků
je však docela dobře patrné.

 

PROVENCE - DOOR IN GRIMAUD (Click on a flag below to continue to main page. Na hlavni stránku přejdi kliknutím na vlajku.)
Grimaud, Provence. Jedny z originálně pojatých dveří v této rázovité provensálské vesničce
(Canon A80)  Další fotografie z cesty do Francie jsou tady.

 

 

ROUSILLON - OCHRE MINE
Rousillon, Provence. Důl na okrovou rudu. Další fotografie z cesty do Francie jsou tady.
(Nikon F70, Sigma 2,8/105 Macro, Fuji Provia 100)


e-mail               home

Copyright (c) Martin Rybák 2003