James Colburn: Nové kasty
Překlad článku uveřejněného v Digital Journalist
Od chvíle, kdy vyvážíme na indický subkontinent práce všeho druhu ("Hello! Mohu vám pomoci s tou vaší zaostalostí?") a oni, jak se zdá, dychtivě akceptují jisté prvky americké kultury ("Chcete super-size kolu?"), je přirozené, že i Amerika přejímá některé věci z Indie. Kari? Skvělé. Filmy z Bollywoodu? Velmi zajímavé a docela úchvatné. Kastovní systém? Počkat ... cože?
Na indickém subkontinentu je zaveden kastovní systém. Na jeho vrcholu stojí kněží, níže jsou bojovníci, obchodníci, řemeslníci a nejníže nedotknutelní. Správné? Nepřijatelné? Domnívám se, že to závisí na úhlu pohledu a také na tom, zda jste na vrcholu potravního řetězce nebo na jeho spodku.
Fotožurnalismus si v poslední době vypracoval vlastní verzi kastovního systému, založenou překvapivě na filmu.
Joj! Film.
Jste-li na spodní příčce, jste to vy - Pan či Paní Žhavič drátů. Musíte fotit digitálně. A to bez vyjímky. Vy MUSÍTE fotit digitálně, protože nikdo vám nechce platit za filmy, vyvolání a všechny ty protivné faktury za FedEx. Své foťáky si musíte kupovat ze svého, takže se málem zruinujete a koupíte si co nejlevnější tělo a notebook, abyste mohli odesílat své fotky. Ach, a ještě musíte platit měsíčně za DSL nebo jiné rychlé připojení na Internet.
Do kasty řemeslníků patří stálí spolupracovníci, třeba v novinách. Sice musíte také fotit pouze digitálně, ale přinejmenším nemusíte platit velké prachy za vybavení ze svého, a máte-li stěstí, dostanete se i k nějakým slušným objektivům. Používáte pár dobrých moderních foťáků střední třídy, s rozumným bufferem a vyšší rychlostí, takže konečně můžete fotit basketball, jak jste vždy chtěli.
A teď vy, vy tam. "Obchodník". I vy musíte většinou fotit digitálně. Máte na hraní jedno nebo dvě špičková těla, co produkují ty velké soubory. Dokonce můžete občas používat i jednu z vaších starých 35 mm kamer. Možná narazíte na editora, který se domnívá, že černobíle fotky z filmu jsou skutečně trochu jiné než Image>Mode>Greyscale. Snad se vám vyplatí schovat si svouji Leicu pro takovou tu zakázku, která potřebuje skutečně nenápadnou a tichou kameru. Všichni vaši fotografičtí kolegové na vás koukají se závistí, jako odjíždíte pouze s tělem a třemi objektivy v brašně a ničím jiným... A deseti kusy Tri-X v kapse.
Blahopřeji. Vy jste "bojovník". Můžete fotit na film kdy se vám zachce. Líbí se vám vymoženosti digitálů a ty obrovské soubory vypadají skvěle, ale vy máte přesto pocit, že stále ještě nejsou dost dobré. Nicméně - používání filmu vás začleňuje do tvůrčího procesu, protože nikdo už si nepamatuje, jak vyvolat film nebo udělat dobrý sken z negativu. Potřebujete fotit Hasslebladem? 4 x 5? Panoramatickou kamerou? Dobře, tak klidně jděte!
A pak tu jste Vy - brahmín. Kněz. Člověk na vrcholu hory. Můžete si dělat co chcete. Zachytit sedmidenní turné presidentského kandidáta čtyřmi státy jen pomocí staré Holgy? Fajn. Domníváte se, že 110 Instamatic vám zajistí kvalitu potřebnou pro portrétování Gwyneth Paltrow? Skvělé. Dva balíčky SX-70 a jídelní nůž na obálku? Hned se do toho pusťte! Připevnit si lepicí páskou foťák na jedno použití na čelo a spoušť ovládat lankem přilepeným k levému uchu? Beze všeho. Mohli byste zřejmě dodat kresbu fixkou na ustáleném lesklém papíře a oni by vám to otiskli. Tak si zatím užívejte, protože to dlouho nevydrží...
Shrnutí:
Nejníž:
digitál.
Uprostřed: digitál
A film.
Vrchol: film.
Opravdu zábavné, že ano?
(c) James Colburn
jecol@aol.com
Další překlady jiných článků najdete někde tady.
Copyright (c) Martin Rybák 2004