Mike Johnston :
Where the HECK is the Digital B&W?!?

Článek Mika Johnstona publikovaný na Luminous Landscape 27.7.2003 . (Originál je zde. )

Jsem začínající bručoun a tak mě rozčiluje každá mrzutost. Jedna z nejhorších maxim z neokonzervativní Reaganovy doby říká, že "trh představuje perfektní mechanismus". Tato lahůdka pro hlupáky bez kousku rozumu je tak zřejmá a nehorázná blbost, že to jen stěží dokážu zdůraznit.

Jeden z projevů její nesprávnosti bychom mohli nazvat "tyranií většiny". V zásadě tím myslím, že dostáváme pouze to, co si žádá většina. Jestliže 98% kupců auta bude chtít modrou barvu, tak lidé preferující žlutou budou mít smůlu. Většina lidí se v žádné oblasti spotřebního zboží nevyzná, takže když něco potřebujeme, nalezneme pouze to, co kupují ostatní, co je tím pádem k mání, a koupíme si to. Problém je v tom, že se pár znalců najde, a ti pak mají často smůlu, protože, už z principu, tvoří pouze malou minoritu - v některých případech příliš malou pro každého výrobce, který chce vydělat. Dalším důsledkem toho je, že vysoká kvalita stojí spoustu peněz a lidí, kteří dost peněz na takové zboží mají, je naopak málo a představují příliš malou skupinu, které si nikdo nevšímá. Jednu z nejspolehlivějších cest k bankrotu představuje snaha vyrábět podle těch nejvyšších požadavků na kvalitu ve velmi malých množstvích. Pokud váš superkvalitní výrobek nemá zvláštní popularitu nebo pověst, fajn, zapomeňte na něj. Co ale dělat s lidmi, kterí opravdu kvalitu chtějí ?

Jestliže pochybujete o mých slovech, zkuste si koupit videokameru pro leváka. To není zcela trivilní záležitost - spousty lidí jsou leváci, ale v zásadě to pravou rukou svedou, je to pro ně jen nepohodlné, jsou však i lidé postižení, zmrzačení a pro ně je ovládání levou nezbytností. Co si mají počít oni? Dříve existovaly kamery (a minimálně jeden středoformátový foťák, Linhof s objektivem Rodenstock), které měly pistolovou rukojeť pod tělem se spouští, která byla symetrická a mohla se držet v pravé i levé ruce. Stejně tak se do nich mohlo koukat levým i pravým okem. Dnes nic takového na trhu neexistuje. Proč? Protože většina jsou praváci, přirozeně. Opět - tyranie většiny.

Jiným projevem takového přístupu v dnešních dnech je, že "tyranský" trh vyžaduje barvu. Většina zákazníků ji preferuje a požaduje jako standard. Takže většina digitálů, tiskáren a programů fotí na barvu bez dalších diskusí.

Dobře. Jedinou potíží je, malá menšina z nás raději fotí černobíle. Pocházím z těch dávných dnů éry, kdy černobílá fotografie byla chápáná jako jediná seriozní a umělecká. Ještě hůř, osobně čb preferuji. Téměř celé mé dílo je černobílé, a věřte mi nebo ne, z mého vlastního rozhodnutí.

Je mi to jasné, patřím k menšině. Už zase.

Ve skutečnosti my, černobílí, moc nestrádáme. Naštěstí pro nás existuje z dob, kdy čb byla ještě populární, stále vyhovující, i když stále se úžící sortiment konvenčních materiálů. Stále jsou k dostání čb filmy, chemikálie a papíry. A krom toho, současné nadšení pro digitály spustilo ohromný výprodej zařízení do temné komory, takže víte-li co hledat, máte skvělou možnost pravě teď to nakoupit.

A dobře chápu, proč jsme dosud nedostali šikovnou a dopře vybavenou digitální čb kameru. Není to tím, že by bylo nějak obtížné ji vyrobit, věřte. Právě naopak, bylo by to snadné, neboť každý pixel by zaznamenával jen intenzitu světla, potřebovali byste jen čtvrtinu pixelů pro totéž rozlišení než potřebuje barevný sensor, a algoritnus pro zpracování dat by byl mnohem jednodušší. Ovšem chtělo by ji příliš málo lidí. A, navíc, můžete barvu snadno převést na čb. Sice ne ideálně, ale jde to. Takže žádný čb digitál nebude. Fajn, to chápu.

Zatím to zní docela rozumně, že? Rozvážně a chápavě, že? Ten pleskavý zvuk, který slyšíte, to jsem já, jak se plácám po zadku, abych se zase zcela uklidnil.

 

Žádám toho snad příliš?

Má trpělivost má však své meze. A co se inkoustových tiskáren týká, je má trpělivost skoro u konce. V případě "digitální temné komory" potřebujete akorát tiskárnu připojenou k počítači, kdežto pro klasickou temnou komoru je nutno mít fůru krámů. Digitální temná komora má z hlediska hospodárnosti smysl. Přirozeně, všechny výhody běžné digitální praxe se uplatňují i v černobílém procesu: rozšířená možnost změn obrazu, použití více druhů papíru s různými povrchy, okamžité reprinty bez námahy, atd. To všechno už znáte.

Jde-li o čb digitální tisk, výstup se stává velkým problémem. Vim, že nyní jsme teprve na začátku a výrobci tento rok nebo loni nebo ještě dříve vrazili spoustu peněz do výzkumu a vývoje, jehož výsledkem byl zmatek. Takže jsem čekal. Čekal jsem už od roku 1990. Prostě jsem předpokládal, že někdo někdy příjde s opravdu dobrou, pro tento účel určenou černobílou tiskárnou. Chtěl jsem toho snad moc?

Ne. Jistěže ne. A zde jsou důvody:



Poslouchá nás někdo?

Dostali jsme tento jednoduchý výrobek? Neeeeeeeeee! Jad dlouho budeme muset trpělivě čekat? Dlouho, velmi dlouho. Stále čekáme, haló Epson? Haló Canon? Slyšíte? Kde jste?

Obávám se této situace. Vím, že trh ve své dokonalé moudrosti se zachová podle potřeb velké kohorty barevných spotřebitelů. Vím, že čb hoši jsou zanedbatelnou menšinou a musí stát stranou. S tím jsem se smířil.

A pojďme! Už je načase! Čekali jsme roky a nechtěli jsme mnoho. Je tu něco, co by nám poskytlo dobrý výstup, snadno a spolehlivě, z čb negativů nebo desaturovaných obrázků digitálů. Už léta se plácáme na okraji digitální revoluce, s našimi černobílými fotkami, naštváni systémem Quadtone, ucpanými tryskami, metamerismem, zaseklými tiskárnami, neplatnými zárukami - a libovůlí výrobců inkoustů, divných programů, ústních instrukcí a informací.

Jsme menšina, ale zasluhujeme si něco lepšího. Opravdu. Tak kde je sakra ta černbílá tiskárna? Už to trvalo moc dlouho.


— Mike Johnston


http://www.37thframe.com/


Fotogalerie

Názory jiných

Links

Slovník

CV

Články a překlady


e-mail               home

Copyright (c) Martin Rybák 2003