Photo of the month zpět |
Geometrie v šedé
Zaujalo mě především přecházení světlých ploch do tmavých na jedné ze
hran. Pak jsem
ještě uřízl levý horní roh - absence průsečíku je zdrojem napětí
Nikon V1, 1 Nikkor 1,8/18 mm, ISO 280, 1/250s, cl. 2
Kavyl
(tak se této rostlině snad říká, alespoň moje drahá to tvrdí),
Dolomity. Letos nás na horách zastihlo mizerné počasí. I když nepršelo,
mraky
zakrývaly vše okolo. Alespoň mlha dokázala vytvořit tak pěkné kapky. V
batohu jsem měl sice zrcadlovku, ale světla bylo málo a
v kapse
jsem měl S95. Výhody kompaktu představovala jednak velká hloubka
ostrosti, jednak možnost se dostat dost nízko a nemuset se
válet v
mokré trávě. Přestože bylo málo světla, prakticky žádný kontrast a
ještě pofukovalo, fotil jsem do rawu a i přes intenzivní
přidání
kontrastu je výsledek koukatelný. Udělat velký print by sice asi nešlo,
ale i tak jsem spokojený. Stejně - neměl jsem raději
tu zrcadlovku přece jen vytáhnout?
Canon S95, f = 15 mm, ISO 100,
1/100s, cl. 4
Bez názvu, květen
2013. Mobilní telefon se
občas hodí, když nic jiného není. Ostatně, koho zajímá technika?
Draken ženy A proti
Vracovu, květen 2013. Po opravě ostření objektivu a závěrky D300
jsem zkoušel, jak fungují.
Zlepšení bylo znát. Nikon D300,
Nikkor 80-200/2,8 AF, ISO 560 clona 3,3, 1/4000 s
Hohe Tauern, pohled
na Kaprun. Pohled z verandy našeho penzionu při jarní lyžovačce.
Fotografováno někdy před půlnocí. Bez stativu, foťák ležel na zábradlí.
Foceno starým manuálním Nikkorem 2,8/28 AIS, který poskytl (proti
zoomům dnešní doby) jednak možnost snadno a přesně zaostřit na
nekonečno,
jednak i při odclonění na plnou díru dokázal ostře vykresli i hvězdy na
okrajích snímku. Měsíc byl ještě vysoko, ale tak v jedné třetině.
Expozice 15 sekund byla tak akorát,
kdy se ještě hvězdy zobrazovaly jako body, redukce šumu při dlouhých
expozicích se prováděla v aparátu.
Nikon D200, Nikkor 28/2,8 AIS, ISO
800 clona 2,8, 15 s
Jeseníky.
Letošní zima mi fotograficky nepřeje, doufám, že jen zatím. Většina
záběrů je černobílých a na některých není vidět skoro nic kvůli mlze
a mrazu a sněhu. Canon S95, ISO 80 4
Házená v
dešti. V
dešti se sport fotí dobře, pokud je alespoň trochu světla. Všem hráčkám
to klouže, vše je pomalejší, jen foťák to nemusí mít rád.
V tomto případě to byl skutečně dobrý test odolnosti - drobné
poprchávání přecházelo v ve vytrvalý déšť, kdy napřed stačilo utírat
kapky, ale
pak už ne a nezbývalo než doufat, protože vodotěsný kryt už nemělo
smysl nasazovat. Ale aparát i objektiv vše přežily bez problému.
Nikon D300 + Nikkor 80-200/2,8 AF
ED f=145 mm, 2,8 - 1/2000 s, ISO 800, výřez je asi
tak osmina celého formátu.
Lienzer Dolomiten. Na výletě
do rakouských Dolomitů nám počasí právě nepřálo. Když právě
nepoprchávalo, bylo alespoň naprosto
nemožné světlo. Naštěstí čas od času se mraky protrhly a paprsky
ozářily tu horu, tu nás. Celé to bylo sice bez kontrastu, ale digitální
snímek
snese hodně drastické úpravy, které by u
filmu šly realizovat jen těžko.
Nikon D200, Nikkor 70-210/4-5,6
Klára a Aleš. Na svatbě
vlastného syna může otec fotit jen těžko, takže fotek ze svatby mám jen
pár.
Hlavní práci odvedl pan Chvila a dlužno říci, že dobře.
Nikon D300, Nikkor 35/1,8
Na Luční hoře, Krkonoše 2012
Canon S95, cl. 8, 1/1250
s, ISO 80
???
Přichomýtl jsem se k jakési produkci,
jejíž smysl mi unikal, zřejmě něco hodně moderního.
Canon S95, cl. 4,9 1/2
s ISO125
Veselé E hrálo na náměstí Svobody před Vánocemi 2011
Po zkušenostech z focení skupiny Svítání
na tomtéž podiu už nebylo nutno přemýšlet nad technickými detaily.
Potíže dělaly
hlavně mikrofony, kabely a držáky, které mátly AF. Nikon D200, Nikkor 80-200/2,8,
manuální expozice podle měření bodově na tvář, clona 2,8 , 1/200
s při ISO 1000. Další
fotky zde
Můj nový Nikon velkého formátu
Fotka z koncertu skupiny Svítání z koncertu na
náměstí Svobody před Vánocemi 2011
Ohromné světelné kontrasty a málo
světla. Malá clona se projevila
nepatrnou hloubkou ostrosti. Fotka je proto složena za tří expozic,
zaostřených postupně na hudebníky. Ostatně se vloudila chybička,
jak je vidět na držáku mikrofonu zpěvačky, které jsem si všiml až poté,
co jsem vrstvy sloučil.
Nikon D200, Nikkor 80-200/2,8, manuální expozice podle měření
bodově na tvář, clona 2,8 , 1/180 s při ISO 1100. Další fotky zde
Dolomity 2011
Zajímavě erodovaný vápenec na kopci nad Lago di
Garda. Další fotky z ferrat okolo tohoto jezera najete
tady.
Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5
Národní házená Draken Brno x Sokol Velký Osek
Házená se fotí dost blbě - všichni hráči se neustále křižují a
překrývají, což je problém pro
automatické zaostřování, ztížený tím, že kvůli nevhodnému pozadí je
třeba málo clonit.
Většina hráčů jsou praváci, které je proto nutno fotit zleva, v
tomto případě
to však vychází proti slunci. Více tady.
Nikon D200, Nikkor 35-70/2,8
Terezka - koncert Svítání, Rosa Coelli 2011
Koncert
skupiny Svítání byl součástí nočních prohlídek
zřícenin kláštera. Pro fotografování bylo osvětlení, zajištěné
pořadateli, prakticky k ničemu - světla bylo málo, šlo shora z jedné
strany a pozadí bylo dost členité. Na druhé straně,
nebyl to koncert s náročnými (a platicími diváky), takže se mohlo
fotografovat zcela volně i s bleskem po celou dobu.
Umístil jsem jeden blesk z boku, na stolek mixpultu (nic jiného
se v blízkosti nenacházelo) tak, aby pokud možno ne-
svítil divákům do očí, a odpaloval jej ztlumeným bleskem z foťáku.
Nikon tohle zvládá poměrně komfortně. Naštěstí měl
kapelník bílou košili, která pěkně vyjasnila stíny.
Lyžař.
Zatímco většina fotek zde je pořízena zrcadlovkou, tohle je z kompaktu
Canon S95. Schválně jsem si nechal udělat několik velkých
zvětšenin, abych mohl posoudit obrazovou kvalitu. Pak jsem
promíchal fotky z kompaktu a ze zrcadlovky a požádal ostatní, aby je
rozdělili podle toho, čím to bylo foceno. Procento jejich úspěšnosti
bylo velmi malé. A ještě jedno musím uvést - vyfotila to Zuzka, ne
já.
Poslední fotka pořízená Sigmou 70-210/3,5-4,5 APO MACRO. Na fotce je
chata Výrovka, Krkonoše. Poté následoval výšlap na kopec a
sjezd na Luční boudu, zakončený řádným tygrem na zledovatělé hroudy.
Krve sice moc neteklo, ale rčení, že v jistém věku již každý
pád končí zlomeninou, je hluboce pravdivé. Naštěstí jsem se nepolámal
já, ale objektiv. A to přesto, že byl uložen na zádech ve fotobatohu
a já nejenže padl na hubu, ale batoh mě přes ni ještě praštil. Až doma
jsem si všiml, že Sigma je nějak nakřivo. Škoda jí, R.I.P.
Nikon D200, Sigma 70-210/3,5-4,5 APO MACRO
Jak se na mrtvolu sluší, byla podrobena pitvě -
viz tady
Fotka z letošního přejezdu Jeseníků. Nesvítilo slunko, sněhu
bylo málo, prostě nic fotogenického
se nedělo. To je ta pravá chvíle zaměřit se na drobné detaily, které
jsou mnohdy zajímavější
než široká panoramata. Takovéhle fotky mám rád - můžete se na ně dívat
a hledat skryté motivy v letech dřeva,
taková fotka se na rozdíl od západu slunce tak rychle neokouká.Další
fotky z Jeseníků jsou
tady.
Nikon D70, Nikkor 18-70/3,5-4,5
PF 2011
Fotka hřebenu Seston Dolomiten, kterému vévodí Tre Cime di
Lavaredo, je z letošní túry po Karnische Alpen.
Více fotek získáte po kliknutín na obrázek.
Nikon D70, Nikkor 18-70/3,5-4,5
Rezavý mužíček
Fotka ze 25. ročníku triatlonu
určeného pro kamarády, kdy nejde ani tak o vítězství nad soupeři jako o
setkávání s přáteli a překonání
lennosti. Doby, kdy se závodníci občerstvovali v hostincích při trase,
už dávno minuly a závodí se velmi vážně - ať už o cenu pro posledního
závodníka nebo pro toho prvního. Někteří dokonce na závod trénují! Když
jsem ještě vystupoval v roli aktivního účastníka, moc jsem toho nafotit
nestačil.
Letos jsem už nezávodil a zbylo tak více času na focení.
Zachytit borce ve vodě pěkně v detailu byl problém - i 400 mm
teleobjektiv byl krátký, pokud jsem chtěl vyfotit víc temp. U břehu už
bylo mělko a
borci se spíše brodili než plavali. Nejsložitější bylo ostření - nikdy
jsem přesně nevěděl, kde se hlava vynoří a za ten krátký okamžik se
musel autofokus
chytit. Ukázalo se, že nutno ostřit jen na jeden AF bod, neboť kapky
vody AF hodně mátly, spolehlivý byl jen centrální bod s křížovým
sensorem.
Nikon D200, Sigma 400/5,6 APO, cl. 5,6, 1/2500 s, ISO 560,
expozice i vyvážení bílé manuální .
Curling
vypadá jako docela pomalý sport, jehož focení
nemůže být problém. Je tu však spousta omezení. Blesk je při soutěžích
(zde jde o mistrovství
republiky smíšených družstev, Brno 2010) zakázán.
Hokejová hala se zdá být bohatě osvětlena, ale není to úplně pravda,
bílý led pouze mate expoziční automatiku. Nikon sice na tohle není
příliš citlivý, ale potom je každý snímek jiný, proto je lepší
expozici změřit jednou a potom ji manuálně fixovat. Osvětlení
výbojkami zase komplikuje nastavení bílé - automatika vede k podivným
nafialovělým odstíném ledu. Pohyb sice není rychlý, ale při nízkém
osvětlení je ostření méně spolehlivé, zejména při použití nízké clony.
D200 má jen
střední senzor křížového typu a ten bylo nutno udržet na obličeji,
popř. na kamenu. Dynamický AF s automatickým výběrem zaostřovacího bodu
použít nešlo, neboť automatika přeskakovala z poměrně málo kontrastního
obličeje, který jsem chtěl mít ostrý, na oblečení, nejčastěji znak
curlingového
svazu, který měli všichni na rameni, popř na kámen.
Nikon D200, Nikkor 35-70/2,8. Citlivost proto volena ISO 800, což je
horní hranice pro D200,
pokud nemají být problémy se šumem. Expozice měřena bodově a manuálně
nastavena, clona 2,8, 1/180 s. Vyvážení bíle určeno pomocí
šedé tabulky a nastaveno jednotně pro všechny snímky. Více je tady...
Spíše náhodná fotka - na podiu urrčeném pro diskotéky
(asi) blikala barevná světla a ve vhodnou chvíli to takhle ladilo s
barvou houslí,
která se zrcadlila v pleťovce. Nikon D200, Nikkor 80-200/2.8 -
jedna z prvních fotek tímto staronovým objektivem
Hřeben Hrubého Jeseníku u Jelení studánky,
přejezd Jeseníků 22 - 24. 1. 2010. Bylo -14°C, vítr okolo
stovky, ale krásný přemrzlý prašan. Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5. V
takovém počasí byla
každá manipulace s foťák nepříjemná. Měl jsem poprvé batoh Kata, který
s v těchto podmínkách výbormě osvědčil.
Žádné sundávání hůlek a batohu, jen během vteřiny přesunout batoh
dopředu, jednou rukou rozkliknout a vytáhnout aparát.
DRAKEN Brno A x Podhorní Újezd
Národní házená, Brno, říjen 2009. Tvrdý a nervozní zápas
končil sezonu. Bídný výkon sudího poznamenal zápas, který nakonc
skončil remízou.
Poprvé jsem vyzkoušel, jak se pracuje s novým (tedy zánovním)
objektivem, a byl jsem přijemně překvapen jak ostrostí, tak především
rychlostí ostření a jeho přesností, která je u házené, plné
nepředvídatelných a chaotických pohybů, kritická. Bylo pod mrakem, ale
vyšší světelnost
dovolovala použít krátké expozice a současně rozostřit pozadí. Přijemný
charakter neostrosti byl dalším příjemným překvapením u tohoto skla.
Nikon D200, Nikkor 80-200/2,8. Více fotek je
tady.
Docela náhodný snímek mě zaujal svojí dynamikou. Nikon D70, Tokina 12-24/4. Aparát byl jen tak položen na stole při čekání na večeři.
Nafoceno při závodech světového poháru Tour de Ski v Novém Městě na
Moravě.
Přestože se závod jel v poledne, v lese bylo dost tma a musel jsem
použít citlivost ISO 1100, takže se projevuje šum,
zejména při oříznutí snímku. Kupodivu dost stará Sigma 70-210/3,5-4,5
dokázala na D200 docela slušně ostřit
i při malé hloubce ostrosti na plnou díru. Problém byl spíše v tom, že
autofokus si nemohl vybrat, na kterou část křiklavého dresu má vlastně
zaostřit.
Chalupa v noci.
Původně jsem chtěl zachytit Perseidy, tedy spíše to vyzkoušet, byl ale
skoro úplněk a navíc lehké mraky, takže hvězdy vidět skoro nebyly.
Exponováno 20 minut při cloně 8 a ISO 100. Nikon D200, Tokina 12-24/4.
Původní snímek byl v podstatě k nerozenání od denního, pouze stopy
hvězd a světla
z pokojů ukazují, že byl pořízen okolo půlnoci. Obloha je dosti silně
ztmavena ve PS, světlo v okně svítilo jen asi 30 sekund, aby nebylo
přepáleno.
Ranní rosa. Nikon D200, Nikkor 35-70/2,8. Z původně barevného
snímku byl nakonec vybrán modrý kanál, který byl tonálně nej-
zajímavější, i když původně byla dominantní barva zelená. Víceméně
náhodný snímek z ruky - největším problémem bylo udržet delší čas při
zaclonění
k dosažení hloubky ostrosti. Nikkor 35-70/2,8 byl přepnut do makro
režimu.
PF 2008. Nikon D200, Nikkor 18-70/3.5-4.5, ISO100. Nejprve je postupně zachyceno na čtyřikrát psaní prskavkou v režimu "B", do "0" byl navíc odpálen dálkově blesk. Snímek pozadí byl proveden zvlášť s temným popředím pro jednodušší slepení obou částí. Strom vpravo osvětlen bleskem s korekcí -1,3EV.
V Brně proběhlo mistrovství České republiky v odbíjené veteránů
nad 50 let. Nafotil jsem tu okolo 900 fotek, z nichž byla cca asi
třetina ke koukání, ale opravdu zdařilých bylo jen pár.
Volejbal se fotí dost špatně - akce se odehrávají rychle, hráči
natáčejí obvykle zády a při správném postavení jsou zastíněni
vykrývajícím spoluhráči, magicky přitahujícími pozornost autofokusu.
Pokud není k dispozici balkon nebo jiná možnost fotit shora přes síť,
je to složité. Tato fotka je jedna z mála, kdy se podařilo zachytit při
signálu současně nahrávače, smečaře i poněkud překvapené blokaře. Nikon
D200, Sigma 70-210/3,5-4,5, SB28. Nastavení autofokusu mi dalo dost
práce, nakonec jsem se jako nejvhodnější ukázalo zaostřování centrálním
senzorem do místa předpokládané akce dopředu v režimu AFS. Dobře to
fungoval především u domácích hráčů, u nichž jsem dokázal předem
odhadnout, kdo to dostane. Použití dynamických režimů a AFC obvykle
nedokázalo smečaře zaostřit resp. já jsem nedokázal vybraný senzor
zacílit na smečaře.
Moravian Open Curling Mixed. Další fotky z MR ČR curlingu
smíšených družstev jsou tady.
(Nikon D70, Sigma 5,6/400 APO)
Z vánočního výletu (Canon A80)
Národní házená
Házená má pověst nejtvrdšího sportu. Národní házená je sice krapet
méně tvrdá, ale i zde dochází faulům, zejména na asfaltu dosti
bolestivým
. (Nikon D70, 70-210 mm)
Fukéř na Petrových kamenech.
Fotka z přejezdu Jeseníků.
Přestože bylo nádherné počasí a na hřebeni Jeseníků bylo skoro
bezvětří, na Petrových kamenech fouká vždycky a ani tentokrát nebyla
výjimka. (Canon A80)
Untere Rotgüldensee pod Hafnerem. Nikon FM2, 1,8/50, Provia 100F.
Vysoký kontrast mezi již osvětleným hřebenem okolím jezera ležícím
ještě ve stínu by diapozitiv nezvládl, proto jsem udělal jeden snímek
exponovaný na světla a druhý na stíny a po naskenování je složil.
Podobnou funkci by poskytl i půlený filtr a výsledné zpracování by se
výrazně zjednodušilo. Na druhé straně Cokiny jsou dost neskladné do
batohu sbaleného na týden, snadno se poškrábou, nejsou úplně neutrálně
šedé a manipulavat s nimi v ranním mrazu není nic příjemného.
Provence. Střechy malebných horských vesniček nás neustále
okouzlovaly svým nepravidelným řádem. Fotografováno
dlouhým teleobjektivem 400 mm.
Petangue. Sledováním postarších hráčů této francouzské hry jsme
strávili jedno odpoledne v jedné malé
provensálské vesničce. Nechtěl jsem hráče rušit a tak jsem použil
digitální zoom Canonu A80, což jinak
nedělám. Technická úroveň fotografií je proto použitelná jen pro
zobrazení na displeji. Zaujetí všech účastníků
je však docela dobře patrné.
Grimaud, Provence. Jedny z originálně pojatých dveří v této rázovité
provensálské vesničce
(Canon A80)
Další fotografie z cesty do Francie jsou tady.
Rousillon, Provence. Důl na okrovou rudu. Další fotografie z cesty
do Francie jsou tady.
(Nikon F70, Sigma 2,8/105 Macro, Fuji Provia 100)
Copyright (c) Martin Rybák 2003