Jak na to
|
Digital nebo film?
Fotit na film jsem přestal někdy v roce 2006. Když jsem se
chystal na Korsiku na kolech a začal se balit na cestu, pod dlouhé době
jsem zase vytáhl starého manuálního Nikona FM2. Robustní manuální Nikon se jaksi hodí na drncání na kole lépe
než komplikované elektronické zázraky - a také jsem měl v mrazáku zásobu Provie, která už skoro
expirovala.
Když jsem položil na jednu stranu FM2,
pět pevných skel, polarizační filtry a dvacet filmů, a na druhou stranu D70,
dva zoomy, nabíječku, baterie, sluneční clony a karty, vyšlo to váhově
stejně. Takže výhoda na straně filmu - netřeba se starat o nabíjení baterií někde na
cestách. A nevýhoda - filmu jsem přece jen neměl tolik jako místa na
paměťových kartách, a digitál mě odnaučil šetřit snímky.
Kromě Provie jsem s sebou měl i čb TriX, ale nepoužil jsem ani jeden - obvykle mi bylo líto vytahovat z aparátu nedofocený film, nebo to nestálo za to na pár políček přecházet na čb. Velká nevýhoda filmu proti digitálů. A po návratu jsem nechal vyvolat filmy, což stálo pěknou pálku a navíc jsem je musel skenovat, což také zabralo spoustu času.
Diskuse na téma, zda je lepší digi nebo film, které byly oblíbenou zábavou na fotofórech před pár lety, už utichly. Film je zapomenut, digitální fotografie je levnější, výsledky kvalitnější. Jsou ovšem lidé, kteří na film nedají dopustit - a mají pravdu. Film prostě má své kouzlo.
Takže důvodů, proč jsem neprodal Nikona FM2, je několik (kromě tenčící se zásoby filmů v mrazáku):
Nostalgie, kterou cítím, když držím jeho hrany, jimiž už leze mosaz, v ruce a cítím, jak všechny převody stále přesně, jemně a sametově fungují.
Odolnost - žádný plast, není nutno se bát mrazu, horka nebo vlhkosti, vybitých baterií.
Rozměry - s malým 35/2,5 je ve srovnání s D200 snad poloviční, a nenápadný.
Velký hledáček, vidím, na co a jak zaostřuji. Špatně zaostřenou fotku jsem z dovolené snad neměl ani jednu.
Primitivní ovládání umožňuje fotografovat bez přemýšlení a kontrolování, zda je vše nastaveno, jak má být. Clonu, čas i zaostření vidím v hledáčku, nic jiného tam není. Nerozptyluje mě žádné ISO, vyvážení bílé, nastavení ostřících bodů a kdoví čeho všeho. Nastavení clony, času a zaostření mám tak zažité, že i v opilosti vše zvládám, kdežto u digitálu obvykle něco zapomenu správně nastavit, třeba AF nebo korekci expozice.
Černobílé filmy. Jistě, z digitálu se udělá černobílá fotka taky. Ale zvětšenina z filmu se s tiskem z digitálu nedá srovnat. Struktura zrna je prostě krásná oproti pixelům, a tím, že je ostré zrno, vypadá zvětšenina ostřeji, i když detaily tam nejsou. To však vyžaduje zvětšovák, který jsem už dávno daroval jinému nadšenci, neboť zvětšování chce čas, hodně času, takže tento argument jaksi nefunguje.
Ve všech ostatních ohledech
je digitální zrcadlovka lepší. Konečně není nutno myslet na ceny filmu.
Nemám teď na mysli cvakat kolem sebe jak o závod. Je ovšem rozdíl, když
fotografujete kamaráda na oslavě narozenin a uděláte dvě fotky nebo
dvacet. Pravděpodobnost zachycení dobrého okamžiku se radikálně
zvyšuje. To stejné platí o udržení dlouhých časů z ruky - když uděláte
dvacet snímků, budou třeba dva perfektní. A to nemluvím o sportu a
reportáži, tam byste se nedoplatili. Dalším podstatným aspektem je
možnost měnit za chodu citlivost filmu. A konečně v mnoha ohledech
nejdůležitější je, že můžete ihned zkontrolovat, co se povedlo a co
nikoliv. Jednu zásadní nevýhodu však digitální technika má:
trvanlivost. Soubory sice nestárnou a neztrácejí barvy, ale když se
ztratí nebo jen
poškodí soubor, je pryč vše. Když poškrábete film, je
poškrábaný, ale
pořád na něm obrázek je. Obávám se, že z digitální éry budou mít
archeologové či historici dost bolavou hlavu a přetrvá jen to, co bude
na papíru.
Zpracování filmu (barevných) se dříve
prostě svěřilo laboratoři a nebyla šance, jak ovlivnit výsledek. Ale i dnes,
kdy je s digitálním snímkem možno dělat jakákoliv kouzla na
počítači, je situace obdobná: většina lidí překopíruje fotky z karty do
PC a bez jakýchkoliv zásahů (a bohužel často také bez výběru všechny) je rozešle
mailem svým přátelům nebo pošle do minilabu. Výsledek je tristní:
dostanete mailem dvěstě fotek, podíváte se na prvních deset a zbytek necháte
být.
Můžeme nostalgicky vzpomínat, ale dnes už jednoznačně vyhrál digitál. Provoz je levnější, neomezuje vás pomyšlení na cenu filmu, fotoaparáty jsou modernější a výkonnější, nově navržené objektivy mají lepší parametry. Dosažené výsledky překonávají film zcela jednoznačně i ve třídě amatérských přístrojů. Fotografování je sice o něco komplikovanější (to však bylo vždy, pokud nespoléháte na automatiku), ale také zábavnější. Tím, že okamžitě vidíte výsledek, je možno technické chyby rychle odstranit. Nejste také limitováni náklady na film, což umožňuje i amatérovi chovat se v tomto ohledu jako profesionál, u něhož byly před digitální dobou náklady na film tou menší položkou v rozpočtu na pořízení snímku, a snímat tak variantní expoziční řady, vybírat z velkého množství záběrů a vyloučit tím prvek náhodnosti. A to nemluvím o videu.
Na druhé straně -
pokud nekamarádíte doma s počítačem nebo máte staré
kvalitní vybavení, které vám vyhovuje, klidně u toho zůstaňte.
Jde o fotky, ne o technický pokrok. FIlmy stále koupíte a minilab je zpracuje i dnes. Technicky jsou sice digitální fotky
kvalitnější (při stejné námaze a ceně) než lze docílit na film, na
tvůrčí možnosti však tyto úvahy nemají vliv. Fotografování na film má
stále své kouzlo a kdo viděl, jak se ve vývojce objevuje na papíře obraz, ví,
o čem mluvím.
Ostatně, pokud bych uvažoval o cestě do Himalájí nebo do tropického pralesa a chtěl fotit (s patřičně kvalitními výsledky) někde hodně daleko a vysoko, kde není elektřina, prší a je vlhko nebo mrzne, asi bych o filmu uvažoval i dnes jako o neprůstřelné záloze.
Na konec malá ekonomická úvaha:
Celkem
jsem na poslední dovolené na Korsice nafotil asi 350 diáků, což je tak
asi moje norma za týden dovolené v přírodě. Těch 350 diáků mě přišlo
asi tři tisíce jen za filmy a vyvolání. Uvážím-li, že Canon A80 mě
stál kdysi 14 tisíc plus karta a baterie, a udělal jsem s ním dodnes přes
12000 snímků, ušetřil jsem asi 30 tisíc korun, počítám-li náklady jen
za negativní filmy. Můj D70 má nafoceno asi 20000 snímků, takže si na
sebe vydělal zcela určitě, a to je v první třetině své životnosti (ale
už jen odpočívá, zátěž převzal Nikon D200). A D200, která má údajně mít
životnost okolo 100 - 150 tisíc snímků, nafotil za pět let 55 tisíc,
takže i zde bude, doufám, amortizace ještě pár let pokračovat.
Nejnovější přírůstek, D300, už má za sebou stotisíc expozic (koupil
jsem jej levně, měl už jich okolo 80000), ale při rychlosti 8 obr./s to
přibývá rychle... Přesto šlape jako hodinky.
Další významný krok by snad mohl být přechod na plný formát. Nikon jej
nastartoval modelem D3 a pozdější D700 je už i cenově dostupná. S
tím souvisí otázka, zda se bude dále rozvíjet poloviční (DX) formát. V
amatérské kategorii snad ano - kvalita zcela vyhovuje, cena snímačů je
a bude nižší a technologie ještě pokročí. Pro profesionály je zase
přitažlivé "prodloužení" teleobjektivů, které svoji cenou překračují
náklady na vlastní fotoaparát. Na druhé straně, ohromný skok v kvalitě
při vysokých ISO, který přinesl D3, bude silným lákadlem spolu s
ohromnou zásobou starší kvalitních objektivů, které jsou pro Nikony k
dispozici. Možnou cestu naznačil už D3 - přepínání na formát DX spolu
se zvýšením rychlosti snímání. A pokrok se nezastavil - snímač D800 má
36 MPix, což je opravdu hodně . Hodně především z pohledu objemu dat. Z
pohledu rozlišení to je jen asi o 70% více, než má moje stará D300,
která má ovšem menší snímač. Nicméně nároky na objektivy se zase o
značný krok posunuly.
Poznámka: Koupil jsem jak D70, tak D200 z druhé ruky. U Nikonů je v každém
snímku v EXIF uvedeno, kolikrát do té doby spustila závěrka. Když jsem
prodejci D200 ukázal, že nabízený přístroj má za sebou dvakrát více snímků,
než kolik tvrdí, bez řečí slevil 20% z ceny.
Pokud nevíte, kde v EXIF hledat, podívejte se na obrázek:
Digital nebo film?
Copyright (c) Martin Rybák 2008